EXPHIL-HFSEM - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

9 dobbelttimers forelesninger i hver emnedel, alfa og beta. 9 dobbelttimers seminarer i hver emnedel. Seminarlokalene er kurante og HF-fakultetet har gått foran med et svært godt eksempel i form av å ha bygget dedikerte veiledningslokaler for førstesemesterstudiet. Meldinger om sviktende multimediautstyr i auditoriet i Studentsentret fra tid til annen; spesielt uheldig at dette skjedde i semestrets andre halvdel, da undervisningen har en form som påkrever at dette utstyret fungerer.

Strykprosent og frafall

372 oppmeldte
344 møtt til eksamen
320 bestått
24 stryk (3 F, 21 avbrudt) = 7%

Karakterfordeling

Snittkarakter C
A: 18 = 5,6%
B: 119 = 37,2%
C: 149 = 46,6%
D: 33 = 10,3%
E: 1 = 0,3%

Studieinformasjon og dokumentasjon

Felles orienteringsmøte for HF-førstesemesteremnene. Muntlig informasjon i forelesninger og seminarer, samt skriftlig på Mi side. Studentene fikk også utdelt et informasjonshefte om HFSEM. De aller fleste er fornøyd eller veldig fornøyd med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

I salg på Studia. Ingen rapporter om sviktende tilgang.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditoriet i Studentsentret fungerer godt til forelesning, men teknikken svikter innimellom. Seminarrommene er stort sett gode og veiledningslokalene er man svært fornøyd med.

Andre forhold

Kommentarene er lagt inn av faglig koordinator som har innhentet opplysninger fra staben, samt administrert studentevalueringene.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

To evalueringsformer: Underveisevaluering med tillitsstudentene (1 representant fra hver seminargruppe) i form av ett møte pr. emnedel. Dessuten anonym elektronisk spørreundersøkelse i Mi side. Deltagelsen på evalueringsmøtene var nokså gode: ca. 2/3 av tillitsstudentene møtte. I Mi side responderte 118 av 344 eksamensmøtte = 34%.

Oppsummering av innspill

3/4 er fornøyd eller veldig fornøyd med HF-førstesemesterstudiet. 2/3 er fornøyd eller veldig fornøyd med ex.phil. De fleste svarer at de oppfatter noen grad av sammenheng innad i førstesemesterstudiet. De savner imidlertid sammenheng mellom alfa og beta. En liten overvekt oppfatter beta som mest relevant for videre studer, mens alfa oppfattes som mest interessant av klart de fleste. Alfa-pensum får meget god evaluering, beta svært varierende tilbakemelding i den elektroniske undersøkelsen, mens beta får relativt hård kritikk i evalueringsmøtene.

Undervisningen får positiv tilbakemelding. Nokså klar overvekt av positiv tilbakemelding hva gjelder både veiledninger, seminarer og forelesninger. Store forskjeller i tilbakemeldinger om hvorvidt studentene forbereder seg til undervisningen. Studentene melder at arbeidsbelastningen er passelig til høy.

Ad UBs kurs i informasjonskompetanse: 49% hadde deltatt, 36% visste om tilbudet men deltok ikke, 14% kjente ikke til tilbudet.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Hovedsaklig beskjed fra studentene er at den er for vanskelig både faglig og pedagogisk. Instituttet har derfor nedsatt en arbeidsgruppe som skal utarbeide forslag til revidert pensum mtp. H09.

Arbeide videre med integrering av førstesemesteremnene. Faglige koordinatorer arrangerte seminar for seminarlederne ved alle fire HF-førstesemesteremnene og dette vil danne grunnlag for videre arbeid med integrering hva gjelder både det faglige, det skrivemessige og det redelighetsmessige ved førstesemestret. Må dessuten kommuniseres bedre oppover i systemet til fagstudiene hva studentene kan forventes å ha med seg av kunnskaper og ferdigheter.

Ønskelig at så mange som mulig av studentene følger UBs kurs i informasjonskompetanse. Det ser ut til at informasjonsjobben er god nok, men at for mange studenter velger å ikke delta. Kanskje bør UB-kurset bli obligatorisk.