EXPHIL-SVSEM - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

9 dobbelttimers forelesninger og seminarer i hver emnedel, alfa og beta. Seminarundervisning obligatorisk, sammen med en rekke tilhørende obligatoriske aktiviteter. 

Strykprosent og frafall

446 oppmeldte
436 møtt til eksamen
419 bestått
17 stryk (2 F, 15 avbrudt) = 4%

Karakterfordeling

Snittkarakter C
A: 24 = 5,7%
B: 141 = 33,7%
C: 215 = 51,3%
D: 37 = 8,8%
E: 2 = 0,5%

Studieinformasjon og dokumentasjon

Skriftlig informasjon delt ut på SVs orienteringsmøte forutfor undervisningsoppstart. For øvrig muntlig informasjon i forelesninger og seminarer, samt skriftlig informasjon i Mi side og i form av utlevert informasjonshefte om SVSEM. 90% er fornøyd eller meget fornøyd med informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

I salg på Studia. Ingen rapporter om sviktende tilgang.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Parallelle forelesningsrekker i Studentsentret som følge av for små forelesningslokaler ved UiB. Tidvis sviktende multimediautstyr i "Egget", hvilket var spesielt uheldig ifm. andre emnedel hvor undervisningen i stor grad er avhengig av at teknologien fungerer. Seminarrommene i Studentsentret fungerer i hovedsak godt, men noen av rommene er noe underdimensjonert ift. behovet vårt på 25 studenter pr. gruppe. Mangel på gode veiledningslokaler er et gjentagende problem ved denne fakultetsvarianten.

Andre forhold

Kommentarene er lagt inn av faglig koordinator som har innhentet opplysninger fra staben samt administrert studentevaluering.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Anonym elektronisk spørreundersøkelse i Mi side. 183 respondenter = 44% av antall møtt til eksamen. Gledelig og sjeldent høy deltagelse ved denne varianten; jevnt over også meget god evaluering av denne fakultetsvarianten.

Oppsummering av innspill

Over 2/3 er fornøyd eller veldig fornøyd med ex.phil. sett under ett. Imidlertid melder et stort flertall at det ikke er god sammenheng mellom ex.phil. og førstesemesterstudiet for øvrig. Det samme gjelder alfa og beta-delene imellom. Alfa oppfattes klart som mest interessant, mens beta oppfattes som mest relevant mtp. videre studier. Alfa-pensumet oppfattes som godt eller bedre av 90%; beta av 70%. Et klart flertall oppfatter undervisnings- og studieaktivitetene og læringsutbyttet av disse positivt. Arbeidsmengden oppfattes om passelig, tenderende mot høy; overvekt melder at de forbereder seg "noe" til undervisningen, men ikke få melder at de forbereder seg "lite".

Halvparten kjenner til og like mange kjenner ikke til UBs kurs i informasjonskompetanse. Ca. 1/3 har deltatt på kurset.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Hvordan sørge for at studentene ser verdien av å forberede seg før de kommer til undervisning?

Jobber for å skape bedre sammenheng mellom ex.phil. og andre førstesemesteremner, spesielt SV100. Bør også efterstrebes større sammenheng mellom alfa og beta.

Mer informasjon og bedre rekruttering til UBs kurs i informasjonskompetanse.