9 dobbelttimers forelesninger og seminarer i hver emnedel, alfa og beta. Seminarundervisning obligatorisk, sammen med en rekke tilhørende obligatoriske aktiviteter.
446 oppmeldte 436 møtt til eksamen 419 bestått 17 stryk (2 F, 15 avbrudt) = 4%
Snittkarakter C A: 24 = 5,7% B: 141 = 33,7% C: 215 = 51,3% D: 37 = 8,8% E: 2 = 0,5%
Skriftlig informasjon delt ut på SVs orienteringsmøte forutfor undervisningsoppstart. For øvrig muntlig informasjon i forelesninger og seminarer, samt skriftlig informasjon i Mi side og i form av utlevert informasjonshefte om SVSEM. 90% er fornøyd eller meget fornøyd med informasjonen.
I salg på Studia. Ingen rapporter om sviktende tilgang.
Parallelle forelesningsrekker i Studentsentret som følge av for små forelesningslokaler ved UiB. Tidvis sviktende multimediautstyr i "Egget", hvilket var spesielt uheldig ifm. andre emnedel hvor undervisningen i stor grad er avhengig av at teknologien fungerer. Seminarrommene i Studentsentret fungerer i hovedsak godt, men noen av rommene er noe underdimensjonert ift. behovet vårt på 25 studenter pr. gruppe. Mangel på gode veiledningslokaler er et gjentagende problem ved denne fakultetsvarianten.
Kommentarene er lagt inn av faglig koordinator som har innhentet opplysninger fra staben samt administrert studentevaluering.
Anonym elektronisk spørreundersøkelse i Mi side. 183 respondenter = 44% av antall møtt til eksamen. Gledelig og sjeldent høy deltagelse ved denne varianten; jevnt over også meget god evaluering av denne fakultetsvarianten.
Over 2/3 er fornøyd eller veldig fornøyd med ex.phil. sett under ett. Imidlertid melder et stort flertall at det ikke er god sammenheng mellom ex.phil. og førstesemesterstudiet for øvrig. Det samme gjelder alfa og beta-delene imellom. Alfa oppfattes klart som mest interessant, mens beta oppfattes som mest relevant mtp. videre studier. Alfa-pensumet oppfattes som godt eller bedre av 90%; beta av 70%. Et klart flertall oppfatter undervisnings- og studieaktivitetene og læringsutbyttet av disse positivt. Arbeidsmengden oppfattes om passelig, tenderende mot høy; overvekt melder at de forbereder seg "noe" til undervisningen, men ikke få melder at de forbereder seg "lite". Halvparten kjenner til og like mange kjenner ikke til UBs kurs i informasjonskompetanse. Ca. 1/3 har deltatt på kurset.
Hvordan sørge for at studentene ser verdien av å forberede seg før de kommer til undervisning? Jobber for å skape bedre sammenheng mellom ex.phil. og andre førstesemesteremner, spesielt SV100. Bør også efterstrebes større sammenheng mellom alfa og beta. Mer informasjon og bedre rekruttering til UBs kurs i informasjonskompetanse.