MUV234 - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Som spesifisert i studieplanen: individuell veiledning ukentlig, deltakelse i felles forelesninger og seminarer og ellers avgrensede prosjekter internt og eksternt.

Strykprosent og frafall

emnet går gjennom hele studieåret 2009-2010 og er ikke avsluttet ennå.

Karakterfordeling

emnet går gjennom hele studieåret 2009-2010 og er ikke avsluttet ennå.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Bruk av portalen, + mail/sms, studieplaner tilgjengelig på portalen (men til dels for gamle planser, som har vært mangelfulle/feil). Info om studiet/studieprofil også tilgjengelig som info til nye søkere via nettet. Studenten dokumenter sin egen progresjon og sine arbeider, gjennom fortløpende å bygge opp en logg/dokumentasjonsmappe over egenarbeid, fordypninger og besvarelser. dokumentasjonsmappe.

Tilgang til relevant litteratur

Bibliotek tynt/mangelfullt utrustet i forhold til studieprofil. Biblioteket har dog flyttet nærmere og kan dermed blit brukt på en bedre måte enn tidligere av studentene. Studiet flyter i stor grad på at faglærer stiller sin omfattende privatsamling av noter, lyd, video, bøker til rådighet for studentene.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

(Felles kommentar for alle komposisjonsemnene:) Slitte lokaler, stadige problemer med defekt eller manglende. utstyr og rot på undervisningsrommene. Dårlig inneklima på kontor og plenumsrom påvirker konsentrasjon. I løpet av høsten har det blitt en vesentlig bedring med godt arbeidsrom og opprustning av datautstyr.

Andre forhold

(Felles kommentar for alle komposisjonsemnene:) Studentene klager på stadige problemer med registrering og oppmeldinger via nettet. vanskelig å komme inn,direkte feil etc etc. Undervisningsinnholdet er sammensatt og det kan være litt lite ressurs til å dekke over alt, og mye må overlates til studentene. Noe er selvstendige lese- og skriveprosesser, men en del er instruksjon/veiledninger, som sats/analyse/studioteknikker. Det virker som støttefagene gir for litte støtte til nyttefunksjon i dette faget.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

emnet går gjennom hele studieåret 2009-2010 og er ikke avsluttet ennå. Men løpende tilbakemeldinger fra studentene blir diskutert.

Oppsummering av innspill

-

Ev. underveistiltak

- løpende dialog på enetimer og seminarer gir rom for endring. (ikke minst siden mye av undervisningen er individualfokusert.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

(For hele komposisjonsstudiet:) Studiet fungerer bra, med motiverte og selvstendige studenter som er med og former profil og ambisjoner på studiet. Savner litt mer ressurser, støtteapparat og utfoldelsesrom. men det må ses i forhold til GA som helhet og grep som tas der. Ressurslikhet/ulikhet bør også avklares. Kan det være aktuelt å utvide undervisningsressursen noe, Eks. utøvere som har akkompagnement, og/eller spesialinstrument (slagverksutdanningen ex.) og samspillsaktiviter får et tilsynelatende mer omfattende læreroppfølgingstilbud. Siden studiet avviker en del fra det rene utøverstudiet, kan det være tilsvarende behov for undervisningsoppfølging. Bra forbedring med eget arbeidsrom med flere sitteplasser og tre arbeidsstasjoner.