ALLV103-emnet er oppbygt som studiet av litteraturen og tenkningen om litteraturen fra rundt begynnelsen av det moderne på 1700-tallet og fram til i dag, belyst gjennom utvalgte verker og tekster fra kanon. Emnet ble som vanlig gjennomført ved auditoriumsforelesninger ved den vitenskapelige staben to dobbelttimer i uken hele semesteret, og ved ukentlige to-timers kollokviegrupper under ledelse av universitetslektorer. De to gruppene av undervisere kommuniserte med hverandre, og det ble laget en rekke oppgaveformuleringer som ble brukt i det skriftlige oppgavearbeidet i kollokviegruppene semesteret igjennom. Eksamen var en 6-timers skoleeksamen.
8,3% (7 av 84 kand.)
Snittkarakteren var C (lik for kvinner og menn).
Meget god, så vel via internett, som oppslag og i brosjyrer.
I det store og hele meget god, men enkelte ganger har Studia noen anskaffelsesproblemer; i slike tilfeller må Seksjonen trå til og supplere. Pensumlitteraturen består av en rekke enkeltbøker, antologier og av kompendier, som gjennom Studia har lett tilgjengelighet. I tillegg, også gjennnom Studia, supplerer Seksjonen som tilbud om fordypningslesning et kompendie-utvalg av gode sekundærlitterære tekster om skjønnlitterære hovedverk. I tillegg gir UBB god tilgjengelighet på mengder av relevant tilleggslitteratur.
ALLV103 undervises alltid i Aud. A hhv. Aud B i Sydneshaugen skole. Auditoriene er de største i bygningen, er fint renoverte, lyse og gode, og besitter alt som trenges av teknisk og elektronisk utrustning til den enkelte forelesers varierte behov. På det meste er den lyttende studentmassen på 110 personer, og det er ennå relativt god plass.
Både ved detaljert papirformular de siste 15 min. av siste undervisningsøkt i auditoriet, og av elektronisk versjon på nett. Den førstnevnte er desidert den mest pålitelige og benyttes av flest studenter. Den har også flere åpne felter til utfyllende individuelle kommentarer på relevante steder. Nettversjonen er mindre benyttet og gir flere disparate utslag. Pensum, vanskelighetsgrad, undervisningsformer vurderes alle uten stor divergens fra forventet resultat og i tråd med så vel studieplan som undervisningsopplegg.
Ingen vesentlige forslag til endringer, bortsett fra ønsker om flere oppgaveløsningsmuligheter og ved et par anledninger om enda større engasjement i kollokviegruppene.
Oppgradering av kontakten mellom auditoriums- og kollokvieundervisningen.
Emnet fungerer meget godt. Styrking av kontakten mellom auditoriums- og gruppeundervisningen.