NANO100 - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Evaluering av NANO100 for våren 2008
Teksten er hentet fra ”Egenevaluering av bachelorprogrammet i nanoteknologi – Desember 2008”, som ble sendt til Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet 19.12.08. 
Egenevalueringsrapporten ble godkjent av Programstyret for bachelorprogrammet i nanoteknologi 17.12.08.


Våren 2008 ble det foretatt tre evalueringen av NANO100; en midtveisevaluering og en sluttevaluering blant studenter, samt en sluttevaluering blant de vitenskapelige veilederne i forskergruppene. 

Studentenes midtveisevaluering av NANO100

Da midtsemesterevalueringen ble lansert var alle studentene godt i gang med sin hospitering i forskergruppene og spørsmålene fokuserte på alle de obligatoriske aktivitetene bortsett fra endelig posterproduksjon og– presentasjon. Hensikten med midtveisevalueringen var å få tilbakemeldinger fra studentene og justere aktiviteten dersom det viste seg at det var behov for umiddelbare endringer midt i semesteret. Det var også spørsmål i evalueringen som omhandlet trivsel på studieprogrammet. Tilbakemeldingene var stort sett positive. Studentene ga uttrykk for at deres behov ble ivaretatt, både i forhold til faglige forventninger, i forhold til generell informasjon fra studieprogrammet. De ga også uttrykk for at de hadde funnet seg til rette sosialt. I de tilfeller de spesifikt ga uttrykk for at de hadde spesielle behov ble det agert i tråd med behovets karakter.

Studentenes sluttevaluering av NANO100

I etterkant av at undervisningen i NANO100 var avsluttet ble det lansert en sluttevaluering av emnet. I denne evalueringen ble det fokusert på posterproduksjon, muntlig eksamen og deltakelse i en offentlig postersesjon. Studentene var veldig fornøyd med å ha fått laget en poster. Hovedinntrykket var også at de var godt fornøyd med å ha muntlig eksamenspresentasjon av innholdet i posteren. Det var imidlertid blandete reaksjoner på deltakelse i offentlig postersesjon, noe som vil bli lagt vekt på ved gjennomføring i 2009. Studentene må forberedes på dette på et tidlig tidspunkt, slik at de får anledning til å forberede seg på å presentere vitenskapelig materiale for publikum.

Alt i alt var studentene godt fornøyd etter å ha gjennomført sitt første studieår på BScNano. De følte at de har lært mye, at de fremdeles hadde mye å lære, og at de gledet seg til å fortsette. De var også fornøyd med faglig og administrativ koordinering. Det setter studieprogrammets administrasjon stor pris på.

Veiledernes evaluering av studenthospitering i forskergruppene

Det var viktig å få en tilbakemeldning fra forskergruppene på hvordan de opplevde å ha en fersk student som hospitant i gruppen. Det læringsmessige utgangspunktet for hospiteringen var at studenten skulle få et innblikk i nanovitenskapelig forskning ved UiB ved å være til stede og observere aktiviteten selv. De skulle ikke ha ansvar for eget prosjekt, det skulle ikke lages egne prosjekter til studenten, men det kunne være naturlig å tenke seg at studenten fikk prøve teknikker på laboratoriet dersom dette passet inn i aktiviteten til forskningsprosjektet. Det fulgte heller ikke penger med studentene ut i forskergruppene.
I alt var flere enn 20 stykker involvert i NANO100-hospiteringen og flere forskergruppeledere valgte å delegere direktekontakten med NANO100-studenten videre til post.doc eller til stipendiat.

Studentene var utplassert ved Kjemisk institutt, Institutt for fysikk og teknologi, Molekylærbiologisk institutt og Institutt for Biomedisin. Det kom inn i alt 11 av 20 responser på evalueringen blant de vitenskapelige ansatte, som ga administrasjonen mange konstruktive tilbakemeldinger. Det ble pekt på både positive og negative sider ved studentkontakten og i etterkant av evalueringen ble det identifisert tiltak til forbedring. 

Tiltak til forbedring av gjennomføring av NANO100

Innholdet i forelesningsserien vil bli utvidet til å omfatte etiske retningslinjer for vitenskapelig samarbeid, publisering og forfatterskap, og Vancouver-konvensjonen vil bli presentert for studentene. For å lette gjennomføring av studenthospitering i forskergrupper er det utarbeidet to omfattende veiledningsmanualer, som skal deles til studenter og til vitenskapelige veiledere. Hensikten med disse manualene er å lette gjennomføringen av hospiteringsprosjektet både for studenter og fagmiljøene, og det vil også bli lagt opp til en tettere oppfølging av veilederne gjennom hospiteringsperioden gjennom fra administrativt hold.