Evaluering av NANO100 for våren 2008 Teksten er hentet fra Egenevaluering av bachelorprogrammet i nanoteknologi Desember 2008, som ble sendt til Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet 19.12.08. Egenevalueringsrapporten ble godkjent av Programstyret for bachelorprogrammet i nanoteknologi 17.12.08. Våren 2008 ble det foretatt tre evalueringen av NANO100; en midtveisevaluering og en sluttevaluering blant studenter, samt en sluttevaluering blant de vitenskapelige veilederne i forskergruppene. Studentenes midtveisevaluering av NANO100 Da midtsemesterevalueringen ble lansert var alle studentene godt i gang med sin hospitering i forskergruppene og spørsmålene fokuserte på alle de obligatoriske aktivitetene bortsett fra endelig posterproduksjon og presentasjon. Hensikten med midtveisevalueringen var å få tilbakemeldinger fra studentene og justere aktiviteten dersom det viste seg at det var behov for umiddelbare endringer midt i semesteret. Det var også spørsmål i evalueringen som omhandlet trivsel på studieprogrammet. Tilbakemeldingene var stort sett positive. Studentene ga uttrykk for at deres behov ble ivaretatt, både i forhold til faglige forventninger, i forhold til generell informasjon fra studieprogrammet. De ga også uttrykk for at de hadde funnet seg til rette sosialt. I de tilfeller de spesifikt ga uttrykk for at de hadde spesielle behov ble det agert i tråd med behovets karakter. Studentenes sluttevaluering av NANO100 I etterkant av at undervisningen i NANO100 var avsluttet ble det lansert en sluttevaluering av emnet. I denne evalueringen ble det fokusert på posterproduksjon, muntlig eksamen og deltakelse i en offentlig postersesjon. Studentene var veldig fornøyd med å ha fått laget en poster. Hovedinntrykket var også at de var godt fornøyd med å ha muntlig eksamenspresentasjon av innholdet i posteren. Det var imidlertid blandete reaksjoner på deltakelse i offentlig postersesjon, noe som vil bli lagt vekt på ved gjennomføring i 2009. Studentene må forberedes på dette på et tidlig tidspunkt, slik at de får anledning til å forberede seg på å presentere vitenskapelig materiale for publikum. Alt i alt var studentene godt fornøyd etter å ha gjennomført sitt første studieår på BScNano. De følte at de har lært mye, at de fremdeles hadde mye å lære, og at de gledet seg til å fortsette. De var også fornøyd med faglig og administrativ koordinering. Det setter studieprogrammets administrasjon stor pris på. Veiledernes evaluering av studenthospitering i forskergruppene Det var viktig å få en tilbakemeldning fra forskergruppene på hvordan de opplevde å ha en fersk student som hospitant i gruppen. Det læringsmessige utgangspunktet for hospiteringen var at studenten skulle få et innblikk i nanovitenskapelig forskning ved UiB ved å være til stede og observere aktiviteten selv. De skulle ikke ha ansvar for eget prosjekt, det skulle ikke lages egne prosjekter til studenten, men det kunne være naturlig å tenke seg at studenten fikk prøve teknikker på laboratoriet dersom dette passet inn i aktiviteten til forskningsprosjektet. Det fulgte heller ikke penger med studentene ut i forskergruppene. I alt var flere enn 20 stykker involvert i NANO100-hospiteringen og flere forskergruppeledere valgte å delegere direktekontakten med NANO100-studenten videre til post.doc eller til stipendiat. Studentene var utplassert ved Kjemisk institutt, Institutt for fysikk og teknologi, Molekylærbiologisk institutt og Institutt for Biomedisin. Det kom inn i alt 11 av 20 responser på evalueringen blant de vitenskapelige ansatte, som ga administrasjonen mange konstruktive tilbakemeldinger. Det ble pekt på både positive og negative sider ved studentkontakten og i etterkant av evalueringen ble det identifisert tiltak til forbedring. Tiltak til forbedring av gjennomføring av NANO100 Innholdet i forelesningsserien vil bli utvidet til å omfatte etiske retningslinjer for vitenskapelig samarbeid, publisering og forfatterskap, og Vancouver-konvensjonen vil bli presentert for studentene. For å lette gjennomføring av studenthospitering i forskergrupper er det utarbeidet to omfattende veiledningsmanualer, som skal deles til studenter og til vitenskapelige veiledere. Hensikten med disse manualene er å lette gjennomføringen av hospiteringsprosjektet både for studenter og fagmiljøene, og det vil også bli lagt opp til en tettere oppfølging av veilederne gjennom hospiteringsperioden gjennom fra administrativt hold.