ALLV104-emnet er oppbygt som studiet av den moderne litteraturteorien og tenkningen om litteraturen fra rundt århundreskiftet 1900 og fram til i dag, belyst gjennom utvalgte tekster fra den teoretiske grunnlagstenkningens kanon, retninger og 'skoler', og koplet med et skjønnlitterært pensum i tillegg. Emnet ble som vanlig gjennomført ved auditoriumsforelesninger ved den vitenskapelige staben to dobbelttimer i uken hele semesteret, og ved ukentlige to-timers kollokviegrupper under ledelse av universitetslektorer. I kollokviene kreves obligatoriske studentarbeider i form av framleggelse og av skriftlige oppgaveløsningsutkast, som gis tilbakemeldinger og kommenterte vurderinger. De sistnevnte er deler av mappevurdering og er grunnlagsarbeidene for endelig innlevert skriftligarbeid til eksamen, som i tillegg består av en muntlig prøve. De to gruppene av undervisere kommuniserte med hverandre, og det ble laget en rekke oppgaveformuleringer som ble brukt i det skriftlige oppgavearbeidet i kollokviegruppene semesteret igjennom. Eksamen var altså 'mappe' pluss muntlig.
4,8% (3 av 63 kand.)
Snittkarakteren var C (men C for kvinner og B for menn).
Meget god, så vel via internett som ved oppslag og i brosjyrer.
Meget god. Pensumlitteraturen består av en rekke enkeltbøker, antologier og av kompendier, som gjennom Studia har lett tilgjengelighet. I tillegg gir UBB god tilgjengelighet på mengder av relevant tilleggslitteratur.
ALLV104 undervises alltid i Aud. A hhv. Aud B i Sydneshaugen skole. Auditoriene er de største i bygningen, er fint renoverte, lyse og gode, og besitter alt som trenges av teknisk og elektronisk utrustning til den enkelte forelesers varierte behov. På det meste er den lyttende studentmassen på 110 personer, og det er ennå relativt god plass.
Både ved detaljert papirformular de siste 15 min. av siste undervisningsøkt i auditoriet, og av elektronisk versjon på nett. Den førstnevnte er desidert den mest pålitelige og benyttes av flest studenter. Den har også flere åpne felter til utfyllende individuelle kommentarer på relevante steder. Nettversjonen er mindre benyttet og gir flere disparate utslag. Pensum, vanskelighetsgrad, undervisningsformer vurderes alle uten stor divergens fra forventet resultat og i tråd med så vel studieplan som undervisningsopplegg.
Enda tydeligere kommunisering av pensumstoff i forholdet mellom skriftlig eksamen og muntlig prøve. Enda mer engasjement i kollokviegruppene ved et par anledninger.
Oppgradering av kontakten mellom auditoriums- og kollokvieundervisningen.
Emnet fungerer meget godt. Styrking av kontakten mellom auditoriums- og gruppeundervisningen.