MEVI100 - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Forelesingene ble holdt i auditoriet i U.Pihl tirsdag kl. 08.15-10.00. Mevi100 er et”dugnadskurs”, så andre ansatte på instituttet enn emneansvarlig har bidratt på syv av forelesningene.  

Størrelsen på lokalet er passelig i forhold til antall studenter som tar emnet, og det audiovisuelle utstyret har fungert greit (og man kan dessuten tilkalle teknisk assistanse dersom det er behov for det). Setter pris på at det er talerstol og mikrofon i lokalet.

Studentportalen er benyttet til å formidle praktisk informasjon, noe som har fungert tilfredsstillende. 

Det er gjennomført en studentevaluering av kurset. Den ble lagt ut på Studentportalen, men det har ikke vært særlig stor respons (20 studenter har svart). Erfaringene fra Mevi 103 viser at det gir langt bedre deltagelse å dele ut spørreskjema på siste forelesning. 

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Er totalt sett fornøyd med semesterets gjennomføring. Ordningen med at ulike personer bidrar med en innføringsforelesning på et fagområde han/hun kjenner spesielt godt skulle sikre god kvalitet på undervisningen. Det er også nyttig for studentene å stifte bekjentskap med mange av ansiktene på instituttet allerede første semester. 
	
I tilbakemeldingene jeg har fått fra studentene er det særlig to ting som går igjen: for det første, at kurset er tematisk sprikende og mangler en klar faglig profil. Men gitt at dette emnet er ment å gi en grunnleggende innføring i sentrale medievitenskapelige teorier og perspektiver, er det vanskelig å se noen enkel løsning på dette (all den tid medievitenskap tross alt er et svært omfattende og sammensatt fagfelt). For det andre er det ønskelig med et tilbud om seminargrupper. Dette er selvsagt et økonomisk spørsmål, men det er helt klart et sterkt og utvetydig ønske fra studentenes side om at dette vil heve kvaliteten på emnet. Jeg slutter meg til den vurderingen.

Pensum synes jeg stort sett fungerer greit, men vil anbefale å bytte ut kompendiet: Fagerjords introduksjon trenger en oppdatering, og de to artiklene om musikkvideoer framstår som for smale på et slikt introduksjonskurs.  

Eksamensordningen – 4 timers skoleeksamen – synes jeg er ok. 


Erlend Lavik
27.11.2008