ALLV302 - emnerapport 2008 høst
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
Kurset har tittelen Litteraturvitenskaplig tolknings- og metodelære og består av et bredt spektrum av teoretiske tekster fra David Hume til Toril Moi.
Kurset ble avholdt over tre timer hver torsdag. Strukturen var tredelt: 1) forelesning, 2) studentinnlegg og 3) diskusjon.
Strykprosent og frafall
Studentene fikk utdelt et skjema med følgende to spørsmål: 1) Hva synes du fungerte bra ved kurset? og 2) Hva synes du fungerte mindre bra?
Kun 8 innleverte skjemaer av 14 student-deltagere foreligger som grunnlag for denne rapporten.
Karakterfordeling
Studieinformasjon og dokumentasjon
Tilgang til relevant litteratur
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Andre forhold
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Oppsummering av innspill
Studentene var generelt fornøyde med tekstutvalget. Det legges her vekt på at kurset introduserer forfattere som ikke har vært undervist i på lavere nivå, som for eksempel Giorgio Agamben. Innvendinger gikk ut på 1) at det kunne ha vært satt opp færre tekster, slik at det ble mer tid til utdypning, 2) at de filosofiske tekstene er vanskelige, og krever faglige forutsetninger som noen av studentene ikke mente de hadde.
Studentene gir uttrykk for at de er svært fornøyde med seminarledernes presentasjon av pensumtekstene. Innvendinger gikk ut på 1) at det av og til kunne bli litt knapt med tid i forhold til stoffmengden, 2) at tekstene kunne blitt presentert i en samlet og komparativ oppsummering mot slutten av kurset.
Studentene påpeker at diskusjonen kunne vært bedre. Noen av studentene følte seg ikke komfortable med å ta ordet som følge av tekstenes høye vanskelighetsgrad. To av studentene nevner likevel at de var fornøyde med diskusjonene.
Ingen har innvendinger med hensyn til kursets format.
Ev. underveistiltak
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak