Fil.inst. - instituttrapport 2005 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Basert på lærernes evalueringer synes den praktiske gjennomføringen av undervisningen å ha foregått uten nevneverdige problemer.

Strykprosent og frafall

Strykprosenten på disse emnene er lav. 201 emnene har merkbart større strykprosent enn 202 emnene, hvor strykprosenten er null. Dette kan skyldes 202 emne er mer spesialiserte, og gir studentene muligheter for individuell tilpasning av pensum. Men dette er ikke uproblematisk ut fra et faglig synspunkt. Frafallet er i begge tilfeller relativt høyt. Høyt frafall er et gjennomgående problem for alle emner, som det er vanskelig å se noe botemiddel for.

Karakterfordeling



Ressurstilgang

Ingen kommentarer her utover det som den enkelte lærer har skrevet.

Kommentar til studentevalueringene

De evaluerte kursene/emnene er har gjennomgående få studenter; i noen tilfeller svært få. I tillegg er bare et mindretall av studentene som har deltatt på kursene som har tatt bryet med å levere inn utfylte evalueringsskjema. De som har levert gir stort sett gode til meget gode tilbakemeldinger på kursene. Dette kan til dels skyldes emnenes spesialiserte karakter og at det oppsøkes av studenter som nettopp er interessert i denne innretningen.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det blir gitt informasjon av både faglig og praktisk art på orienteringsmøtene i begynnelsen av semesteret. I tillegg brukes Mi side, særlig til administrativ informasjon. Noe mer variasjon når det gjelder faglæreres bruk av Mi side. Informasjonssenteret i 1. etg. virker også veldig bra når det gjelder å gi studentene informasjon (særlig om praktiske forhold) underveis i semesteret. 

Tilgang til relevant litteratur

All pensumlitteratur har vært tilgjengelig på Studia, så her har det ikke vært nevneverdige problemer.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Både studentevalueringene og lærernes evalueringer tyder på at oppleggene for 200-emner i høstsemesteret 2005 har fungert godt med henblikk på faglig utbytte for den enkelte student. Stryktallene er også meget lave. Forholdet mellom påmeldte studenter og studenter som har møtt til eksamen er imidlertid mer problematisk. 200-nivået fremstår også som et meget ressurskrevende nivå i den form det hadde. Instituttet har i innværende semester gått gjennom strukturen både på 200-nivået og emnene på mastergradsnivået, og har vedtatt at skillet mellom 201- og 2002-emner skal bort. I stedet kommer et utvalg av faste 200-emner som har en mer generell karakter, som innføringer i ulike spesialområder. Ytterligere spesialisering som var mulig som 202-emner blir lagt til 300-nivået i form av forskerseminarer. Instituttet håper på den måten både å styrke studentene breddekompetanse innenfor bachelor-nivået, og å frigjøre ressurser til et bedre tilbud på master-nivå.