MAT235 - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset er irregulært og foreleses hvert annet år. Stoffet kan presenteres på flere måter, klassisk tensoranalyse i koordinatform og moderne koordinatuavhengig presentasjon av tensorer. Jeg la i kurset vekt på at studentene måtte få en introduksjon til både moderne og klassiske måter å betrakte tensorer. Dette er nødvendig for å kunne tilegne seg forskningslitteratur i fysikk og matematikk. 

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling

Fem studenter tok eksamen. Jeg husker ikke nøyaktig karakterene. De fordelte seg nogenlunde om midten. Ingen fikk A. En student var nær en A. De andre studentene hadde alle tydelig jobbet med stoffet, men det var litt varierende hvor mye de hadde fått ut av kurset. 

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset hadde ca. 6 studenter fra ABM, ren matematikk og fysikk. Vi brukte boka Frankel "Geometry of physics". Den tiltalte meg i utgangspunktet fordi den hadde alle tema jeg ønsket å dekke (og mye mer), og hadde tilknytninger til anvendelser i teoretisk fysikk. Men etterhvert som kurset skred fram, ble det klart for meg at boka her en del mangler. 
Den er noe upresis på en del punkter, og det fører til mer strev enn om man hadde brukt litt mer tid til å gjøre ting skikkelig. Det skapte en god del merarbeide for foreleser å måtte detaljere ting mer enn hva som var gjort i boka. Antakelig hadde studentene også vanskeligheter med å lese boka. Jeg anbefaler ikke at denne boka brukes neste gang. Men det er viktig å finne en bok som også behandler den moderne geometriske framstillingen av stoffet. 

Jeg mener at vi i god tid før kurset gis neste gang (2010), bør snakke med de ansvarlige for kursene Mangfoldigheter, og Differensialgeometri, og legge grenser for hva som bør gjøres i hvert kurs, og i hvilken grad kurs bør bygge på hverandre.