MABARN303 - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Mabarn 303, metode, er en kombinasjon av campusbasert undervisning (3+2 dager) og relativt omfattende oppgaveløsning på nett med individuelle og gruppevise lærertilbakemeldinger. Kurset ses på som relativt arbeidskrevende både for studenter og lærere, men interaktivt og lærerikt.

Strykprosent og frafall

11% (2 kandidater) møtte ikke til eksamen. En av disse var sykmeldt.
6% (1 kandidat) strøk på eksamen pga at hun hadde levert feil dokument, og oppdaget ikke dette før 3 dager etter leveringsfrist.

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakter C

Studieinformasjon og dokumentasjon

All studieinformasjon legges ut på Mi Side, som også brukes som kommuniksjonskanal. Vi begynte høsten 2008 med Kark til oppgaveinnleveringer og tilbakemeldinger. Dette var nytt for oss, men det fungerte veldig bra, synes vi. Studenter/lærere bruker også bloggen i KARK som informasjonskanal.

Tilgang til relevant litteratur

God

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Bra

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Spørreskjema i Refleks

Oppsummering av innspill

Kun 7 av 18 studenter svarte på undersøkelsen. Resultatene må derfor leses i lys av dette. Vi har i tillegg hatt muntlig evaluering og tilbakemeldinger her var i samsvar med resultatene fra REFLEKS. For ordens skyld må det opplyses om at den lave svarprosenten også skyldes at vi var litt sein herfra mht påloggingsinformasjon ift når  Refleks ble stengt. Vi valgte ikke å åpne Refleks igjen. 

I Refleks evaluerer studentene modulen generelt og spesielt ift undervisning/arbeid med. oppgaver. For hvert spørsmål krysses av på en skala fra 1-5, der 1 er svært bra, 2 meget bra, 3 bra, 4 er dårlig og 5 er svært dårlig.

Totalt utbytte av modulen var 2, faglig kvalitet ble vurdert til 1.86, litteraturpensum til 2.29 og egeninnsatsen til 2.43.

Når det galdt undervisningen - Pedagogisk formidling, varierte denne mellom 1.71 og 2.57 med snitt på 2.15. Når det galdt Faglig relevans ift læringsmål varierte dette mellom 1.57 og 2.14 med et snitt på 1.79.
Oppgavenes relevans ift. læringsmål ble vurdert til 1.43, utbytte av å besvare oppgavene ble vurdert til 1.43 og utbytte av tilbakemeldinger fra lærere ble vurdert til 1.57, et gjennomsnitt på 1.48.

Positive kommentarer var: god modul, god informasjon, ting henger sammen, kontakten med ansatte og studiet fungerer godt, lærerne er tilgjengelige og engasjerte i studenter og arbeidet som skal gjøres, fornøyd med oppgavearbeidet og tilbakemeldingene.
Forbedringspunkter: det er ønskelig med en metodebok i kvantitativ metode (nå bruker vi litteratur fra tre bøker). For lite på kvantitativ metode.
Generelle kommentarer: Fått mye ut av modulen, høyt faglig nivå, slitsomt med mange oppgaver, men nyttig. Eksamen kom litt for seint i desember.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Dette er en godt utprøvd og ganske velfungerende modul, noe som understøttes av tilbakemelding fra studentene (modulen har vært godt evaluert tidligere også). 

Vi vil se nærmere på  pensum i kvantitativ metode, og om mulig finne en bok som kan dekke det som er nødvendig ift læringsmål.

Vi vil styrke det som går på kvantitativ metode, bl.a. ved å legge inn ett kurs i SPSS og muligens da dele studentene etter fordypningsvalg. 

Eksamen kom nok denne gang litt for tett oppunder jul. Dette innspillet tar vi med oss til neste gang.