Fys og tek - instituttrapport 2005 høst

Instituttsledelsens vurderinger

Praktisk gjennomføring

Eksamens- og vurderingsform: For de fleste emner er fremdeles avsluttende eksamen den viktigste vurderingsform. For en del emner, og da særlig på begynnernivå, blir det gjennomført midtveisprøver med tellende karakter, og noen emner har semesteroppgave eller laboratorierapporter som skal vurderes. Ekstern sensor: Ekstern sensor er svært kostnadskrevende, og vi ser oss derfor bare råd til å ha ekstern sensor i ett emne per semester. Vi anser det som nødvendig at en sensor deltar på muntlig eksamen, i tillegg til faglærer. Det er også viktig at skriftlige eksamener blir bedømt av flere enn én person, spesielt de besvarelsene som ligger nær grensen mellom to bokstavskarakterer. Dette har ført til betydelig merarbeid for våre vitenskapelig ansatte. Evalueringsmetode: Studentevaluering blir formellt gjennomført ved papir-skjema. Fra høsten 2005 tok vi i bruk elektroniske skjema. Det blir også foretatt muntlig evaluering, men dette blir i liten grad rapportert. Rammevilkår: Se Ressurstilgang under.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang

Undervisningen i våre fag er ganske ressursskrevende. Fysikk og de andtre fagene som Institutt for fysikk og teknologi huser er i sin natur i meget stor grad eksperimentelle fag som krever tilgang til både enkelt og avansert utstyr. Laboratorieutstyr som brukes i undervisning er utsatt for stor slitasje og må derfor betraktes som forbruksvare snarere enn en engangsinvestering. Det er derfor gledelig at Fakultetet har de senere år bevilget midler til å kunne komme i gang med fornying av våre laboratoriekurs. På mange områder er ressurssene til undervisning knappe: Dette gjelder midler til timelærere og annen kursassistanse, vikarmidler ved friår, sensur av eksamen, utvikling av laboratorieoppgaver, reiser og komponenter i forbindelse med prosjektoppgaver, o.s.v. Som nevnt ovenfor har vi ikke råd til ekstern sensor ved eksamen i vanlige emner og dette har medført mye ekstra ulønnet arbeid for vår stab. Det er også beklagelig at universitetene ikke hadde råd til utstrakt utveksling av sensorer i forbindelse med innføring av "Kvalitetsreformen" og bruken av den nye karakterskalaen skulle samordnes over hele landet. Mange av undervisningslokalene har vært oppgradert i senere tid: Seminarrommene på instituttet har fått nytt inventar og AV-utstyr, og nytt teknisk utstyr er installert i auditorier og seminarrom. Auditorium A og B i auditoriefløyen har fått et velfungerende AV-utstyr, men er ganske nedslitt med inventar fra slutten av 1960-tallet. Her er det klart behov for nytt inventar og maling.

Kommentar til studentevalueringene

Hovedtrekk ved evalueringene: Ifølge evalueringene er studentene generelt godt fornøyd med pensumlitteratur, undervisning og gjennomføring av de kursene som ble evaluert denne gangen og det er ikke mulig å lese noen allmenn misnøye med noe enkelt punkt ut av svarene. Instituttet har gjennomført slike evalueringer de siste ca. 15 årene og resultatene denne gangen peker seg ikke ut på noen måte. Evalueringene har hovedsakelig vært tenkt som et hjelpemiddel for undervisningspersonalet for å kunne forbedre sin undervisning, og for instituttet å kunne fange opp eventuelle ulykkestilfeller. Alt undervisningspersonale på et kurs får evalueringssvarene til gjennomsyn og kan drøfte om det er behov for mindre justeringer i opplegg i kurset til neste år. Det har ikke vært behov for instituttet å gripe inn i den daglige gjennomføringen i noen av de evaluerte kursene.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen brukes i de aller fleste nøkkelkursene til formidling av nødvendig informasjon og andre dokumenter, slik som ukeplan, tidligere eksamensoppgaver, notater o.s.v. Noen få forelesere i videregående emner (med få deltakere) bruker Studentportalen sparsomt fremdeles, men bruken er likevel økende.

Tilgang til relevant litteratur

Stort sett tilfredsstillende.

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studieopplegget fungerer i det store og hele ganske godt, takket være en stab som har gått til verket med entusiasme og positiv innstilling. Vi kan ikke legge skjul på at arbeidsbelastningen forbundet med undervisning har økt betydelig for hver enkelt de siste ca. 10 årene og når sensur i kollegaenes emner kommer i tillegg - uten noen kompensasjon - blir slitasjen tydeligere. Selve kurstilbudet på lavere grad fungerer etter intensjonene og det har ikke vært behov for noen vesentlige justeringer i innhold i kursene eller vektlegging av tema. Moen mindre justeringer i opplegget er gjennomført: En åpning for midtveisevaluering, f.eks. i form av en to times skriftlig midtveiseksamen, er innført i alle teoretiske fysikkemner på 100-nivået, og timetallet i de "nye" grunnkursene for ikke-fysikere (PHYS 101 og 102) blir fra og med høsten 2005 utvidet med 1 t/u i lys av erfaringene. Evalueringsrutinene ble lagt om høsten 2005 og et elektronisk system (Refleks) tatt i bruk. Dermed blir vi i stand til å foreta evaluering av flere emner hvert semester enn vi har hatt kapasitet til tidligere.