MED1NEVRO - emnerapport 2008 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen er en kombinasjon av forelesninger, praktiske kurs og kollokvier. Praktiske kurs i disseksjon, mikroskopering (histologi) og fysiologi er obligatoriske.


Emnet ble revidert og grunnleggende omorganisert høsten 2006. Dette semesteret var tredje gangs gjennomføring. Tidligere har det vært klare tilbakemeldinger på enkelte uheldige detaljer i rekkefølgen av temaene som undervises, og dette har vært rettet opp i år.

Gjennomføringen var ukomplisert, med godt samarbeid mellom emneansvarlig, faglærere og studieadministrasjon.

Strykprosent og frafall

Det var ikke frafall av studenter i løpet av undervisningsperioden. Det var 161 kandidater oppe til eksamen, og 5 kandidater strøk.

Karakterfordeling

A 8 (5,0 %)
B 46 (28,6 %)
C 61 (37,9 %)
D 33 (20,5 %)
E 8 (5,0 %)
F 5 (3,1 %)

Studieinformasjon og dokumentasjon

All informasjon ble lagt i Studentportalen - Mi Side (MED1NEVRO).

Tilgang til relevant litteratur

Denne overskriften er vanskelig å tolke. Studentene ble anbefalt læreboken "Sentralnervesystemet" (Per Brodal). Forøvrig ble alle presentasjonene som ble brukt under forelesninger lagt ut i Studentportalen. Det ble ikke forutsatt at studentene skulle ha behov for Universitetsbiblioteket, men internett kan være en kilde til relevant informasjon.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Det har fortsatt vært mindre problemer med det audiovisuelle utstyret i auditoriene. Dette gjelder i særlig grad lydanlegget, hvor lydkvaliteten ofte er mindre god.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringen ble gjennomført som spørreundersøkelse i Mi Side. Både emnet som helhet og hver lærer ble skåret på "pedagogisk kvalitet" og "vanskelighetsgrad". Emnet ble i tillegg skåret på faglig nivå og på kvaliteten av organiseringen.


I tillegg ble studentene bedt om å gi fritekstkommentarer på hva som var bra og hva som var dårlig med emnet og lærernes undervisning.

Oppsummering av innspill

Emnet som helhet ble vurdert å ha passe faglig nivå, og litt over middels godt pedagogisk nivå. Arbeidsmengden var såvidt over passe stor, og organiseringen mellom "grei" og "god".


Enkeltlærerne ble vurdert noe variabelt. Det var en tendens til at de lærerne som ble vurdert å undervise på det laveste faglige nivået, fikk best skåre på pedagogisk nivå. Ingen lærere skilte seg ut med særlig dårlig skåre på pedagogisk nivå. Innspillene var av to hovedtyper:

1) Vurdering av de enkelte faglærerne.
Alle faglærere fikk konstruktive kommentarer til forbedring av undervisningspraksis. Det var et generelt inntrykk at studentene etterlyser enda nærmere sammenheng mellom lærebok og undervisning, og en enda klarere definisjon av pensum i pensumliste (momentliste). Inntrykket var også at graden av detaljering var for varierende mellom lærerne.

2) Vurdering av undervisningsopplegget i emnet.
Rekkefølge på undervisningstiltak og temaer ble ikke kritisert i år. Det ser ut til at endringer basert på tidligere evalueringer har vært vellykket.

Ev. underveistiltak

Det manglet tidligere systematisk underveis-evaluering. Dette semesteret ble det holdt et evalueringsmøte med hele studentgruppen midtveis i undervisningsperioden. Det er imidlertid med vårt rigide system for undervisningsplanlegging umulig å flytte undervisning til andre tidspunkter når semesteret er i gang, men andre endringer er mulige å gjøre. Det ble ikke satt i gang spesifikke tiltak på bakgrunn av evalueringsmøtet.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emneansvarlig er relativt fornøyd med studentevalueringene og med gjennomføringen av emnet. Det blir arbeidet videre med pedagogiske forhold overfor faglærerne. Vi vil arbeide med sammenhengen mellom pensumstoffet og læreboken, og hvordan vi tydeligere kan avgrense og definere pensum.



Høsten 2008 legges inn en time med midtveisevaluering, som skal foregå muntlig i auditoriet, og hvor det inviteres til tilbakemeldinger fra studentene og hvor studentene skal få direkte respons på tilbakemeldingene.