Høsten 2005 ble det undervist i følgende kurs ved Institutt for geovitenskap: geofysikk: GEOF162, GEOF163, GEOF261, GEOF270, GEOF271, GEOF272, GEOF290, GEOF292, GEOF294, GEOF297, GEOF383 geologi: GEOL103, GEOL106, GEOL107, GEOL108, GEOL201, GEOL221, GEOL222, GEOL223, GEOL262, GEOL263, GEOL300, GEOL320, GEOL340, GEOL341, GEOL344, GEOL360, GEOL364, GEOL365, GEOL368, GEOL369. Undervisningen har i vesentlig grad blitt gjennomført i tråd med studieplanene og på en god måte. Det er benyttet et mangfold av undervisningsformer; alt fra forelesning og seminar til laboratoriekurs, prosjektoppgaver og feltekskursjoner. På evalueringssiden er både mappeevaluering og ordinær skriftlig og muntlig eksamen benyttet. I tillegg er det for mange kurs også både godkjenning av laboratorie- og/eller feltrapporter samt i noen tilfeller midtsemesterevaluering.
Generelt er stryk og frafall høyere på begynneremnene enn på videregående emner. Stryk og frafall avtar kraftig og er svært lav på master- og PhD-nivå. Vi ser at stryk og frafall er lavere på grunnkursene i år enn i fjor, og ser på dette som bla. et resultat av skjerpet inntakskrav til bachelorprogrammene.
Vi følger retningslinjene for å bruk av det nye karaktersystemet. Videre samarbeider vi med det nasjonale geofagrådet om bakgrunnsmateriale med sikte på en lik nasjonal profil innenfor karaktergivningen i geofaget.
Instituttet har prioritert økt oppfølging med økt tilgang til assistenter på de største laboratoriekursene. Instituttet ser imidlertid at faglærere fortsatt opplever økt undervisningsbelastning i forhold til før innføringen av Kvalitetsreformen.
Det ble gjennomført studentevaluering av emnene: GEOL103, GEOL108 og GEOF292 I de to førstnevnte emnene ble det benyttet papirskjema og i GEOF292 ble det benyttet eget elektronisk skjema.
Informasjon om studiene og emnene er gitt på forelesninger og via StudentWeb. De fleste faglærere benytter seg av Studentportalen og gir informasjon, samt forelesningsnotater og lignende via denne. De som ikke benytter Studentportalen deler informasjon ut på forelesninger.
Institutt for geovitenskap er fornøyd med undervisningen som blir gitt, men ser fortsatt noen utfordringer. Det arbeides derfor bevist med å bedre fokuset på bedre kvalitet i undervisningen og håper det vil gi resultater på sikt. Det er enda elementer som kan forbedres og vi vil her komme med noen prosjekter som vi skal jobbe videre med: 1)revisjon av studieplan og emner ferdigstilles H06 2)det er blitt signalisert for lite ressurser til assistenter og oppfølging på laboratoriekurs, det er derfor en øket bevilgning satt av til å øke bemanningen på laboratoriekurs, med flere assistenter. Flere PhD med undervisningsplikt er også ansatt, dette vil bidra til å øke oppfølgingen av studentene. 3)Instituttet vil ta i bruk elektronisk evaluering ved bruk av programmet Refleks.