Fil-og-fse - instituttrapport 2008 vår

Instituttsledelsens vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter



Praktisk gjennomføring

Vurderingen gjelder de FIL101, FIL103, FIL104 og FILI201. De to sistnevnte ble undervist høsten 2007. Vurderingene støtter seg i høy grad på faglærernes vurderinger.Undervisningen i de evaluerte emnene foregår ved forelesninger (med diskusjon) og til dels kollokvier.  Kollokviene fungerer ikke alltid like bra, noe som ikke skyldes kvalifisert undervisningstilbud, men kanskje snarere at timeplanen kan ha en tendens til å bli vel tettpakket. Eksamen består av veiledet semesteroppgave og skoleeksamen. Skoleeksamen I FIL101, FIL104 og FIL1201 er en totimers prøve og fungerer først og fremst som en kontroll på at studentene leser pensum. FILI201 (Philosophy and Literature), som er en del av instituttets undervisningstilbud på engelsk, tiltrekker seg en rekke utenlandske (Erasmus) studenter.  En del av disse manglet bakgrunn i filosofi, noe kurset strent tatt krever, og enkelte studenter har også liten erfaring i å formulere seg skriftlig på engelsk. Disse problemene veies imidlertid opp av at disse studentene jevnt over er svært flinke, motiverte og arbeidssomme. Foreleserne gir for øvrig stort sett uttrykk for at studentene er både ivrige og motiverte, og at det er et godt læringsklima på forelesningene, med gode diskusjoner. 

Vi har fått følgende klager på romforholdene: Seminarrom 18, Sydnesplass 12/13, har tidvis svært høy romtemperatur som ikke lar seg justere. Her hard et også vært dobbeltbooking. Lokalet for FIL103 på psykologibygget hadde bade dårlig lys og luft. For øvrig har man vært godt fornøyd med lokaler og utstyr.



Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Strykprosenten varierer fra 0 (FILI201) til 26 (FIL103). Den relativt høye strykprosenten på FIL103 skyldes antakelig at en del studenter har vanskeligheter med de mer formelle/tekninske sidene av kurset (logikken).  I FIL101 og FIL104 stryker studentene på skoleeksamen. Mens antall oppmeldte studenter er langt høyere enn antall studenter som møter til eksamen, er det lite frafall på forelesningene. Det ser ut til at de som møter på forelesningene, er de samme som tar eksamen.

Karakterfordeling

Snittkarakteren er B for FIL101, FIL104 og FILI201. De eksterne sensorene for disse emnene har gitt tilbakemelding om at prestasjonene på semesteroppgavene holder et høyt nivå. De gode karakterene synes å gjenspeile gode studentprestasjoner og skyldes neppe for lemfeldige sensorer. For FIL103 var snittkarakteren C. 

Ressurstilgang

Instituttet har hatt tilstrekkelige ressurser til å gjennomføre undervisningen.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Det har ikke vært foretatt studentevalueringer det siste året. Dette er uheldig og har sin bakgrunn i insituttets manglende ressurser på studentveildersiden det siste året.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det ble gitt allmenn informasjon om kursene ved studiestart på instituttets informasjonsmøte og (for FILI201) på HFs infomøte for utenlandsstudenter. Studentene har også hatt tilgang til emnebeskrivelser og pensumlister på studentportalen. Det rapporteres at distribusjon av handouts, oppgaver og informasjon om undervisningen på Mi side har fungert bra. Studentene er blitt oppfordret til å sjekke Mi side jevnlig og ser ut til å ha vært godt oppdatert, for eksemple i forhold til endringer i kjøreplan. Studentene ser ut til å ha vært godt fornøyd med studieinformasjonen.

Faglærer for FILI201 melder at bibliotekskurset ved Rune Kyrkjebø var meget nyttig for studentene, som fikk arbeide konkret med informasjonssøking for sin semesteroppgave.

 

Tilgang til relevant litteratur

Studentene har stort sett ikke hatt problemer med å få tak i pensumlitteratur og annen relevant litteratur. 

Instituttsledelsens samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Det ser ut som om vi har lykkes med å gi god undervisning i de fire evaluerte emnene, noe som ganske sikkert skyldes både dyktige lærere og dyktige og engasjerte studenter. De siste årene har vi imidlertid stridd med stor nedgang i studenttallet, først og fremst på 100-nivå, noe som har gitt grunnlag for bekymring. Det kan se ut som om vi har nådd bunnen og er på vei oppover igjen: Våren 2008 hadde vi en viss økning i studenttallet på 100-nivå i forhold til året før. Vi håper at dette er en trend som vil fortsette.

Instituttet har i løpet av det siste året tatt en del grep som vi håper vil bidra til en bedre studentrekruttering:

·      opprettelse av idehistorie som spesialiseringsfag på  
       bachelornivå (fra våren 2009)

·      opprettelse av idehistorie som studieretning i 
       masterprogrammet i filosofi (fra høsten 2009)

·      opprettelse av ulike emner som vender seg mot andre fag og 
       fakultet (i første rekke miljøfilosofi, fra våren 2009)

·      opprettelse av videreutdanning i filosofi for lærere i den 
       videregående skole (fra våren 2008)

·      revisjon av studieopplegget for filosofi som 
       spesialiseringsfag, blant annet ved å gi studentene noe 
       større valgfrihet (fra våren 2009)

·      vi har søkt om å få opprette årsstudium i både filosofi og 
       idehistorie, blant annet for å tiltrekke oss studenter blant 
       allerede utdannede lærere.

Instituttet vil arbeide videre med studieopplegg som retter seg mot andre fag, blant annet innen vitenskapsfilosofi, noe vi har registrert stor interesse for. 

Vi regner med at én viktig grunn til den sterke nedgangen i studenttallet er filosofifagets relative usynlighet i Søkerhandboken. Vi har et klart handicap i forhold til filosofi ved UiO og NTNU, som begge har egne bachelorprogram i filosofi. Vi ønsker derfor å få opprette et bachelorprogram i filosofi.