BAHF-MUS - studieprogramrapport 2008 vår

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Bacheloren er lagt opp  etter et integrert løp, basert på utøvende, teoretiske og historiske emner. De første to årene har et fast studieløp, mens de siste to årene er basert på valgemner.
Det er individuell undervisning når det gjelder den utøvende virksomheten, kombinert med fellesaktiviteter som kammermusikk,fellesfora samt prosjekter og seminarer. 

Praktisk gjennomføring

Individuell undervisning på hovedinstrument og utøvende emner, fellesundervisning på teori og historie, samt andre felleskurs.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Ressurstilgang

Instituttet har for liten romkapasitet, for dårlig lydisolering, dårlige luftforhold. Instituttet har også for liten instrumentpark. Fagmiljøene er lokalisert i flere bygninger, noe som medfører at det ikke er mulig med daglig kontakt. Dette gjør driften mer tungvint.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Årets evaluering er på hoveddisiplinstudiet, dvs. MUG120 - MUG125 (hovedinstrument 1 og 2, studieretning klassisk, jazz og komposisjon) og MUV 230 - MUV235 (hovedinstruement 2 og 3).Studentevalueringen ble gjennomført sent i semesteret, noe som medførte lav svarprosent, og ikke alle instrument er representert.  Likevel synes evalueringen å være representativ for tendenser i studentmiljøet. Evalueringen viser svært gode resultater spesielt når det gjelder studentenes motivasjon, og den individuelle undervisningen. Studentene er misfornøyd med selve organisering og informasjon. Det er også noe misnøye når det gjelder rom og utstyr. Veldig gode resultater på totalevelueringen av hovedinstrumentstudiet.

Studieinformasjon og dokumentasjon

MiSide benyttes i økende grad av både studenter og fagtilsatte. Administrasjonen benytter elektronisk benytter nesten utelukkende elektronisk informasjon, noe som fungerer tilfredsstillende.

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket blir brukt i økende grad, selv om vi registrerer at de fleste studentene ville ønsket at biblioteket var samlokalisert med resten av virksomheten.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Programmet synes å fungere godt selv om det er klare forbedringspotensial mht. romsituasjon, kapasiteten på instrumentparken. For å forbedre programmets læringsutbytte vil det fra høsten 2008 bli økt fokus på samspillmuligheter for studentene. Dette gjennom kammermusikkvirksomhet innenfor hovedinstrumentundervisningen. Dette vil også åpne for flere offentlige konserter for studentene noe som igjen vil gjøre instituttet mer synlige i det kulturelle bildet.
Rekrutteringsvirksomheten har tidligere ikke hatt noen profil, og vi har fra høsten 2008 et klart forslag til opplegg for å bedre rekrutteringen både regionalt, nasjonalt og internasjonalt.