HIS102 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall

Se pdf.fil

Karakterfordeling

Se pdf.fil

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningen foregikk dette semesteret i det flotte auditoriet på det nye studentsenteret, men alt for mange forelesninger ble preget av problemer med datautstyret og/eller prosjektoren. Dessuten ble flere forelesninger avbrutt av brannalarm uten at de som var i auditoriet ble informert, verken om hvorfor alarmen gikk eller om når faren var over. Vi har sendt diverse klager om disse forholdene og regner med at det dreier seg om innkjøringsproblemer. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentkommentarene var overveiende positive. 18% er svært godt fornøyd, og 70% er godt fornøyd med det faglige utbyttet. Nærmere 90% mener pensum har en passelig vanskelighetsgrad, og så å si alle mener pensum i kombinasjon med forelesninger har vært viktig for å få utbytte av emnet. Arbeid sammen med medstudenter tillegges mindre vekt. Foreleserne får også meget gode skussmål i de utdypende kommentarene, og jeg vil særlig understreke at studentene verdsatte ulike forelesningsformer og ulik bruk av hjelpemidler. Bruk av power-point, eller andre audiovisuelle hjelpemidler, er (ikke lenger?) verken et nødvendig eller et tilstrekkelig suksesskriterium. 

En svakhet ved studentevalueringene kan være at bare halvparten av de som gikk opp til eksamen fylte ut skjemaet. Dette gjenspeiler imidlertid at oppmøtet på forelesningene lå langt under tallet på studenter som tok eksamen. Undersøkelsen er derfor trolig representativ for dem som fulgte forelesningene. 

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

HIS102 ble våren 08 i hovedsak gjennomført i tråd med tidligere praksis. Det vil si en tematisk oppbygd forelesningsrekke, med relativt sett mange forelesninger, støttet opp av studentstyrte kollokvier, debatter på Kark og en mindre obligatrisk øvingsoppgave – og med skoleeksamen som evalueringsform. For å gi studenten bedre oversikt og for å forberede dem bedre for eksamen, la vi i år inn en introduksjonsforelesning for hele emnet, organiserte oppsummeringsforelesningene kronologisk og ga studentene en oppgaveforelesning basert på tidligere eksamensbesvarelser.

Emnet kan oppsummeres som både godt og vellykket. Studentevalueringene er positive både med hensyn til faglig utbytte, kvalitet på forelesingene og pensum. Samtidig er resultatet dette semesteret, både med hensyn til karakternivået og strykprosent meget tilfredsstillende. Likevel ønsker faglærene å gjennomføre en større revisjon av både pensum, oppbyggingen av forelesningsrekken og evalueringsform. For det første ønsker vi å vurdere en overgang fra en tematisk til en kronologisk struktur på forelesningsrekken. For det andre mener vi at det nåværende pensum ikke i tilstrekkelig grad dekker de periodene og de teamene vi underviser i. For det tredje vil vi vurdere en innføring av flere/større obligatoriske oppgaver underveis i semesteret. Vi mener slike endringer vil gjøre det lettere for studentene å få oversikt over lange historiske linjer og gi dem en bedre forståelse for særtrekk ved ulike epoker. Dessuten vil mer skrivetrening gi en nødvendig øvelse i analytisk tenkning. Vi mener altså at det er fullt mulig, og også faglig og pedagogisk nødvendig, å gjøre et godt emne enda bedre – også fordi studenttilstrømningen til emnet er på synkende kurs.