HIS115 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

TEMA 1, Samfunnets utskudd: Praktisk gjennomføring Kurset bestod av 11 forelesingar (dobbelttimar), rettleiing på 3 mappeoppgåver samt sjølvstyrte kollokviegrupper. I tillegg til den ansvarlege for emnet gav éin undervisningsassistentar også rettleiing på mappeoppgåvene. I tillegg til forelesingar var det éi byvandring i Bergens gamle straffanstaltar på eit par timar. 

TEMA 2, Stat og Samfunn: Det har vært gjennomført 11 dobbelttimer forelesninger. Som forrige semester har Tore Grønlie holdt fem forelesninger, Øyvind N. Grøndahl fire og Yngve Flo to. Som tidigere har Grøndahl, fordi han kommer fra Oslo, konsentrert sine forelesninger over to undervisningsdager. Det har ikke vært negative reaksjoner på dette.

Oppmøtet har vært stabilt - i overkant av 20 studenter, i all hovedsak de samme studentene semesteret gjennom. Forelesningene er fulgt av lysark, som er gjort tilgjengelig for studentene over Kark. 

Aktivitetsnivået blant studentene har vært akseptabelt. Mange har åpenbart svært mangelfulle basiskunnskaper om det politiske systemet og tilsvarende svak oversikt over elementær politisk historie. 

Mappeevalueringen er utført av personalet ved Kark, så vidt faglærer kan bedømme engasjert og helt ut tilfredstillende. Faglærer har levert fyldige beskrivelser av ønsket faginnhold i oppgavene.

Strykprosent og frafall

Se pdf.fil

Karakterfordeling

Se pdf.fil

Studieinformasjon og dokumentasjon

TEMA 1, Samfunnets utskudd: Informasjon blei gitt gjennom orienteringsmøter, informasjonshefte og elles gjennom semesteret på MiSide og i Kark. Så langt eg har oppfatta det har informasjonen vore god. I alle fall har ikkje studentane gitt noko spesiell tilbakemelding om noko anna.

TEMA 2, Stat og Samfunn:
Informasjon har vært gitt på orienteringsmøter, ved informasjonshefte og gjennom semesteret i forelseningene, over kark og MiSide. Det er ikke gitt negativ tilbakemelding med hensyn til informasjonen.

Tilgang til relevant litteratur

TEMA 1, Samfunnets utskudd: Det var litt kluss innleiingsvis med tilgang på pensumlitteratur på Studia, men dette hadde ingen nemneverdige praktiske konsekvensar for gjennomføringa av emnet.

TEMA 2, Stat og Samfunn:
Det har ikke vært om problemer med å skaffe aktuell litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

TEMA 1, Samfunnets utskudd: -Lokaler og undervisningsutstyr Undervisninga føregjekk i Aud. R på Sydneshaugen skule. Auditoriet er godt utstyrt med AV-utstyr, og dette fungerte fint heile semesteret. Auditoriet var også passe stort og fungerte godt.

TEMA 2, Stat og Samfunn:
Lokaler og utstyr (overhead) har fungert tilfredstillende. Lokalene har hatt grei størrelse i forhold til oppmøtet. Det eneste negative er at vi har måttet skifte lokale flere ganger i løpet av semesteret. Dette bør unngås for å unngå forvirring blant studentene.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

TEMA 1, Samfunnets utskudd:
Evaluering vart gjennomført 2. april. Den endelege rapporten er enno ikkje klar, men gjennomlesing av evalueringane for temaet tyder på at studentane er tilfredse med undervisninga og med temaet. Det var enkelte som uttrykte misnøye med nokre av bøkene på pensum. Evalueringsskjema vart utlevert på førelesing. Dette nådde mange, men ikkje alle som deltar på emnet. 

TEMA 2, Stat og Samfunn:
Faglærerne har lest gjennom evalueringssjemaene og mener på det grunnlag å konstatere at studentene gjennomogående er tilfredse både med undervisningen og utbyttet av emnet.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

TEMA 1, Samfunnets utskudd:
Det samla inntrykket er at temaet har fungert godt. Oppmøtet på forelesingane har vore jamnt bra og tilbakemeldingane gjennom evalueringane er også jamnt bra. Deler av pensum har vore nytt på emnet etter tidlegare semester, og dette har stort sett fungert bra. 

TEMA 2, Stat og Samfunn:
(Se vurderingen for 2007. Faglærerne planlegger en revisjon i tråd med det som ble antydet i 2007-vurderingen, som vil være virksom vårsemesteret 2010. I vårsemesteret 2009 vil emnet ikke bli tilbudt på grunn av forskningstermin.)