MUV234 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Som spesifisert i studieplanen: individuell veiledning ukentlig, deltakelse i felles forelesninger og seminarer og ellers avgrensede prosjekter internt og eksternt.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling

Godkjent - 1 student

Studieinformasjon og dokumentasjon

Bruk av portalen, + mail/sms, studieplaner tilgjengelig på portalen (men til dels for gamle planser, som har vært mangelfulle/feil). Info om studiet/studieprofil også tilgjengelig som info til nye søkere via nettet. Studenten dokumenter sin egen progresjon og sine arbeider, gjennom fortløpende å bygge opp en logg/dokumentasjonsmappe over egenarbeid, fordypninger og besvarelser. dokumentasjonsmappe.

Tilgang til relevant litteratur

Bibliotek tynt/mangelfullt utrustet i forhold til studieprofil. Biblioteket ligger for langt unna til at det blir en aktiv ressurs i forhold til studieopplegg. Studiet flyter i stor grad på at faglærer stiller sin omfattende privatsamling av noter, lyd, video, bøker til rådighet for studentene.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

(Felles kommentar for alle komposisjonsemnene:) Slitte lokaler, stadige problemer med defekt eller manglende. utstyr og rot på undervisningsrommene. Dårlig inneklima på kontor og plenumsrom påvirker konsentrasjon. Biblioteket for langt unna til at det får en god støttefunksjon i dert daglige. Dårlig tilgang på arbeidsplasser og relevant utstyr/verktøy for komponiststudentene.

Andre forhold

(Felles kommentar for alle komposisjonsemnene:) Studentene klager på stadige problemer med registrering og oppmeldinger via nettet. vanskelig å komme inn,direkte feil etc et. Skaper lite tiltro til nye rutiner når barnesykdommer vedvarer så lenge. 

Undervisningsinnholdet er sammensatt og det kan være litt lite ressurs til å dekke over alt, og mye må overlates til studentene. Noe er selvstendige lese- og skriveprosesser, men en del er instruksjon/veiledninger, som sats/analyse/studioteknikker. Det virker som basis/støttefagene gir for lite nytte som støttefunksjoner til dette faget.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Skjema ble utarbeidet av adm. for all hovedinstrumentundervisning, inkl. komposisjon. Evalueringen ble gjennomført på en fellestime med ca. 2/3 fremmøte (fraværende studenter var i perm, jobboppdrag etc) I tillegg medvirket masterstudentene der det var mulig for å få et helhetlig inntrykk for hele komposisjonsfaget. I tillegg til at disse ble innlevert administrasjonen, ble det laget et sammendrag av evalueringen for kompstudiet. Dette ble diskutert og utdypet i møte med studentene på følgende fellestime. Sammendraget hadde egen oppsummering for bare hachelor, og en totaloppsummering, inkl. master. Erfaringene ble diskutert og kommentert videre.

Oppsummering av innspill

(Oppsummering for hele komposisjonsstudiet:) Stort sett svært positive tilbakemeldinger på undervisning og individuell veiledning. Mer varierte og mer negative tilbakemeldinger på støttefunksjoner: rom, utstyr, konserter, administrativt, bibliotek. Ønske om mer samarbeid med utøvermilijøene. Ønske om noe mer undervisning/ressurser,til en såvidt stor klasseenhet innenfor GA (10 hoder på hel -og halvtid). Studentene opplever sett utenfra at det kan virke som om det er store forskjeller mellom studiemiljøene her. Ref. løpende større investeringer i utøvermiljøet som flygler/pianoer, utstyr, spesialinstrumenter, tilbud om kammermusikk, fast akkompagnement, samspillsprosjekter etc etc.

Ev. underveistiltak

Mye av dette går på felleserfaringer utover selve emnet, og må ses i sammenheng med driftsløsninger og rammevilkår på GA. For selve studiets del: Noen ulike grep for å lage bedre fellesseminarer som kan favne alle årsnivåene ble diskutert mht. utprøving for kommende studieår.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

(For hele komposisjonsstudiet:) Studiet fungerer bra, med motiverte og selvstendige studenter som er med og former profil og ambisjoner på studiet. Savner litt mer ressurse, støtteapparat og utfoldelsesrom. men det må ses i forhold til GA som helhet og grep som tas der. Ressurslikhet/ulikhet bør også avklares. Kan det være aktuelt å utvide undervisningsressursen noe, Eks. utøvere som har akkompagnement, og/eller spesialinstrument (slagverksutdanningen ex.) og samspillsaktiviter får et tilsynelatende mer omfattende læreroppfølgingstilbud. Siden studiet avviker en del fra det rene utøverstudiet, kan det være tilsvarende behov for undervisningsoppfølging.