Undervisningen ble gitt som forelesninger (2t pr uke), kollokvier (2t pr uke), og orakeltjeneste i uken før eksamen. I tillegg ble det utført et laboratoriekurs med 5 øvelser over 5 uker. Det ble gitt laboratorieforelesninger (2t) i tilknytning til øvelsene. Laboratoriekurset ble gjennomført de fire første dagene i uken, men annenhver uke. Dette forlenger kursperioden, men gir en jevnere arbeidsbelastning og studentene får bedre tid til journalskriving. I tillegg blir det godt samsvar mellom tema i forelesningene og øvelsene på laboratoriekurset. Forelesningene ble avsluttet i midten av mai for å unngå kollisjoner med eksamensforberedelser i andre emner. Kollokvier og orakeltjenesten fortsatte frem til eksamen i juni. Fremmøtet på kollokviene er tradisjonelt dårlig, slik at tilbudet i vår var redusert. Likevel ble kollokviene dårlig besøkt. Grunnen kan være at fullstendige løsninger til alle oppgavene ble lagt ut etter hver kollokvieuke. Dette er populært, men fremmer ikke behovet for å gå på kollokvier. Fremmøtet på forelesninger og labforelesninger var imidlertid meget godt. Emnet inneholder en obligatorisk innleveringsoppgave som ble gjennomført i slutten av februar, og en midtsemestereksamen i midten av mars, basert på flervalgsprøver over 2 timer. Det blir ikke gitt karakter for innleveringsoppgaven, men 40% må være korrekt for å få oppgaven godkjent. Obligatorisk innlevering og midtsemestereksamen ble gjennomført uten problemer. Læringsutbyttet for midtsemestereksarmen oppfattes imidlertid som klart større enn for innleveringsoppgaven. Det kan derfor vurderes å ta bort denne delen av mappeevalueringen. Innleveringsoppgaven gir imidlertid studentene en pekepinn om hva som forventes av dem på et tidlig tidspunkt.
Det er lite frafall for emnet. Det er positivt siden ca 90% tar emnet for første gang. Det meldte seg reelt 101 studenter til laboratoriekurset og 96 fullførte. Tilsammen 104 studenter gjennomførte midtsemestereksamen. Til avsluttende eksamen var 139 studenter påmeldt, 120 møtte og 101 besto eksamen. Det gir en strykeprosent på 16% av dem som møtte. Dette er litt lavere enn for V2007 (20%). Strykeprosenten på midtsemestereeksamen var 12,5% og ga dermed litt bedre resultat enn til avsluttende eksamen.
Karakterfordelingene i de to emnene er (antall studenter i parentes): KJEM110: A(7), B(16), C(22), D(19), E(17), F(17) FARM110: A(5), B(8), C(3), D(3), E(1), F(2). Dette gir snittkarakter C for KJEM110 og B for FARM110, og karakterer som er rimelig bra fordelt. Karakterene beregnes som et vektet middel av midtsemestereksamen (30%) og avsluttende eksamen (70%).
Studentportalen fungerer utmerket som forum for opplysninger og løpende informasjon. Laboratorieheftet og alle kollokvie- og eksamensoppgavene, samt fasit til disse ble også lagt ut der. Informasjon ble også gitt på forelesningene og ved oppslag. I tillegg ble en mengde spørsmål og henvendelser besvart på e-post. Evalueringen tyder også på at studeneten er godt fornøyde med informasjonen i løpet av semesteret.
Læreboken og hjelpelitteratur ble solgt gjennom Studia. Studentene er bra fornøyd med læreboken (indeks 74). Laboratorieheftet og tidligere eksamensoppgaver ble gjort tilgjengelig på Studentportalen. Det samme gjelder fullstendige løsningsforslag til kollokvieoppgaver og eksamensoppgaver
Auditorium 1 fungerer godt som forelesningsrom. Det audiovisuelle utstyret fungerer bra bortsett fra overhead fremviseren som bør skiftes ut. Studentene opplever det som en fordel at både lysark, tavle og prosjektør kan brukes i undervisningen. I tillegg bli det utført en rekke demonstrasjonsforsøk. Laboratoriesalene ble benyttet de fire første dagene i uken og med maksimalt 20 studenter pr gruppe. Det fungerte fint. Det eneste problemet er kollisjon med KJEM122, som er et emne med mye laboratoriearbeid og som benytter de samme laboratoriearealene.
KJEM/FARM110 blir i vårsemesteret i stor grad tatt av studenter som ikke tar sikte på BSc eller MSc i kjemi. Noen har tatt KJEM100 om høsten og fortsetter med KJEM110 i vårsemesteret. Det er ca 30% som har 3KJ som bakgrunnskunnskap. Dette gir en nokså inhomogen gruppe av studenter der kunnskapsnivå og interesse for faget varierer sterkt. Dette er en utfordring for foreleser og laboratoriepersonalet. I tillegg er det mange ulike emner som blir tatt ved siden av KJEM110. Noen av disse krever feltarbeid og ekskursjoner. Avviklingen av emnet krever derfor god planlegging og fleksibilitet i gjennomføringen.
Det ble gjennomført nettbasert evaluering. Dette fungerte bra og 111 studnter svarte, selv om mange av spørsmålene ikke ble besvart av alle. Det anbefales at evalueringen foretas etter at laboratorieundervisningen er ferdig, men før eksamen. For KJEM110 vil det si ca 15. mai.
Studentene gir svært god tilbakemelding på forelesningene og rapporterer at klarhet i fremstilling (indeks 90), engasjement i fremstillingen (indeks 89) og læringsutbyttet (indeks 79) er stort. Gjennomføringen av laboratoriekurset får også god kritikk med ros av labpersonalet. Læringsutbyttet er også her bra (indeks 72). Kollokvielederne får også god tilbakemelding, selv om bare et fåtall av studentene følger kollokviene. Studentene setter pris på gode notater fra forelesningene og på variasjon i fremføringen. Særlig er demonstrasjonsforsøk populære. Studentene oppfatter laboratoriekurset som arbeidskrevende. Totalt sett blir abeidsmengden vurdert som noe større enn 10 studiepoeng. Trivselsfaktoren er høy med god kontakt med undervisningspersonalet og medstudenter.
Resultatet av midtsemestrereksamen ga også i år noe bedre resultat enn til avsluttende eksamen. Det virker som om studentene har bedre tid til å lese på emnet i begynnelsen av semesteret enn mot slutten, hvor avslutningen av KJEM131 tar mye tid. Det anbefales derfor at eksamen i KJEM110 blir tatt før eksamen i KJEM131.
Emnet ser ut til å fungere godt. Den totale arbeidsmengden synes å være passe eller litt stor i forhold til 10 stp. Kombinasjonen av KJEM110, 130 og 131 i vårsemesteret er imidlertid arbeidskrevende på grunn av laboratoriekursene. Det bør vurderes å gjennomføre eksamen i KJEM110 før eksamen i KJEM131. Eksamensresultatene er tilfredstillende med tanke på studentenes bakgrunn og målsetninger. Innføring av karakter for gjennomføring av laboratoriekurset er blitt vurdert, men vil ikke bli gjennomført foreløpig. Det kan vurderes om den obligatoriske innleverings-oppgaven tidlig i semesteret kan gå ut.