SOS112 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Den praktiske gjennomføringen av kurset har vært grei. Den ansvarlige for utlegging av administrativ informasjon har arbeidet godt og kurset har foregått etter oppsatt plan. 

Ved påmeldingsfrist i februar var 40 studenter oppmeldt til eksamen. 31 studenter leverte inn eksamensbesvarelse 14. mai. Ingen strøk. Karakterfordelingen var som følger: 

A: 4
B: 4
C: 12
D: 6
E: 5

24 av de som tok eksamen var kvinner, og kjønnsfordelingen i forhold til karakterer var jevn. Informasjonen om studiet har skjedd på hjemmesiden til SOS112 på studentportalen. Det har blitt lagt ut meldinger om relevante temaer/linker underveis i semesteret. PowerPoint ark fra forelesningene er lagt ut etter forelesningene.  Tilgangen til relevant litteratur har vært grei. Vi bruker to pensumbøker som ble bestilt inn til Studia høsten 2007. I tillegg har pensum bestått av et kort utdrag fra en bok som har vært tilgjengelig som stensilkopi på instituttets fellesadministrasjon, og en artikkel som det har vært en direkte link til fra hjemmesiden. 

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokaler og undervisningsutstyr har fungert tilfredsstillende. Forelesningene har gått to ganger i uken i januar og februar, i to ulike lokaler på Stein Rokkans hus. Det hadde vært en fordel om vi hadde kunnet bruke samme lokale til alle forelesninger. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Jeg har ingen kommentarer til metode og gjennomføring. Det som bør bemerkes er at denne gang ble evalueringsskjemaene delt ut på en oppsummeringsforelesning i begynnelsen av april. Første gang dette kurset ble arrangert, våren 2007, var oppsummeringsforelesningen i februar. Valget om å flytte den nærmere eksamen ble tatt etter oppfordring fra studentene i evalueringen i 2007. Min antakelse er at en evaluering som skjer 1 ½ måned etter at kurset i prinsippet er avsluttet vil medføre noe mer negative kommentarer. 

Oppsummering av innspill

Det som kommer fram i studentevalueringen er at kurset får noe mer negativ omtale våren 2008 enn våren 2007, da det ble arrangert for første gang. Opplegget er ikke nevneverdig endret siden den gang, med unntak av at to nye pensumbidrag erstatter noen artikler i den engelske Readeren med originaltekster. Dette ble gjort for å få med mer om norske forhold, og har etter min vurdering fungert godt. Dette semesteret har stipendiat Carl-Endre Espeland holdt to forelesninger, som etter studentenes tilbakemelding har blitt godt mottatt. 

Kurset scorer fremdeles høyt på faglig interesse, men det synes som studentene dette året er noe mer kritisk til opplegget enn tidligere. Det er også flere som påpeker at emnet har høy vanskelighetsgrad. Det siste er jeg klar over, og jeg har bevisst valgt å bruke en engelsk Reader med originaltekster fra sentrale teoretikere på ”rase”, rasisme og migrasjon. Denne boken brukes sammen med en norsk innføringsbok på feltet som studentene er svært fornøyde med. Mitt opplegg for forelesningene er at jeg har valgt å gå inn på de fleste originalartiklene i readeren, da jeg har ment at studentene trenger en innføring til dem.  Siden dette emnet er forholdsvis nytt for de fleste studentene på sosiologi, og de ikke har hatt noen særlig innføring i disse temaene i andre obligatoriske kurs, har jeg ment at det var viktig at studentene fikk et historisk perspektiv med vekt på ulike teoretiske tilnærminger til ”rase”, migrasjon og etnisitet. Det er mulig at jeg i mitt opplegg burde valgt å gå grundigere inn på noen færre av disse artiklene. Ellers har jeg gjennom hele forelesningsrekken trukket tråder til andre deler av pensum. Jeg har også spurt nesten hver gang om studentene har forberedt seg til forelesningen, og det har vist seg at få har lest på forhånd. Dette kan delvis skyldes at det har vært mye pensum å lese med to forelesninger pr. uke i en avgrenset tidsperiode. Det har vært stort oppmøte på alle forelesninger. 

Flere studenter har  - både på forelesninger og i evalueringsskjemaene gitt uttrykk for at de ønsker å få utdelt forelesningsarkene (PowerPoint) på forhånd. Jeg har sagt at jeg ikke ønsker å gjøre dette. Min begrunnelse for det er at for noen kan det da være unødvendig å møte opp på forelesninger, samt at selve forelesningene lett blir kjedeligere. 

Jeg gjorde noen forsøk med summegrupper underveis i forelesningene, og dette fungerte rimelig godt. Dette er et tiltak jeg vil arbeide mer med når kurset holdes neste gang. Jeg vil også vurdere å trekke inn noe mer litteratur om norske forhold. Studentene har etterlyst dette. Den norske innføringsboken er imidlertid under revisjon, og det er mulig den nye utgaven vil dekke inn mer om nyere norsk litteratur. Ellers ser det ut til at seminargruppene har fungert ganske godt dette semesteret. 

Studentene har også ønsket filmfremvisning i relasjon til dette emnet. Det er jeg svært positiv til, men samlet arbeidsbelastning denne våren ble for stor til at jeg kunne gjennomføre det. Dette er et tiltak jeg håper å få satt i gang neste gang kurset skal gå. 

Ellers er det flere studenter som kommenterer at de skulle ønsket kurset gikk over et lengre tidsrom med en forelesning pr uke slik de fleste andre kursene kjøres. Jeg vil vurdere å endre opplegget våren 2008. Det vil kunne gi rom for at studentene får bedre tid til å forberede seg til forelesningene. 


Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Samlet sett er jeg fornøyd med kurset, som ble arrangert for andre gang denne våren. Kurset oppfattes som interessant og relevant, og er nyttig i forhold til aktuell samfunns- og politisk debatt. Jeg mener også at pensumlitteraturen fungerer godt, selv om det kan gjøres forbedringer når det gjelder fokus i forelesningene. Studentevalueringen er noe mindre positiv i år enn for 2007 – men da var også evalueringen i overkant positiv. Jeg tolker endringen her som en konsekvens av at evalueringsskjemaene nå ble delt ut 1 ½ måned etter at kurset egentlig var ferdig, og muligens som følge av en endret studentmasse. Kravet til å presentere Powerpoint arkene før forelesning ble for eksempel aldri nevnt av studentene i 2007.  Det er også flere denne våren som synes kurset er vanskelig, og over 1/3 ønsker en mindre komprimert forelesningsrekke. 

Når det gjelder eksamensresultatene er disse også noe svakere enn i 2007, med et gjennomsnitt noe under C. Allikevel fikk 4 studenter A denne våren. 6 fikk E. Karakterspredningen viser at eksamen skiller mellom svake og sterke studenter, og at svakere studenter som ikke leser noe særlig faller gjennom. De sterke studentene klarer å integrere de ulike delene av kurset og se sammenhenger. Det er antakelig også disse som har vært mest aktive i seminargruppene. Studentene har blitt sterkt oppfordret om å delta på seminargrupper i dette emnet. 

Aktuelle endringer er å inkludere noe mer stoff fra nyere norsk forskningslitteratur, samt å vurdere å la kurset gå en gang pr. uke over 11 uker. Jeg vil også forsøke å dra studentene mer aktivt med ved hjelp av summegrupper og lignende. 


Mette Andersson, 03.06.2008