SOS113 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen ble gjennomført i henhold til planen for forelesninger som ble offentliggjort på Studentportalen og på orienteringsmøtet våren 2008. Undervisningen besto av ti forelesninger, ti seminarmøter med lærer der studenter og lærer diskuterte faglige problemstillinger relatert til forelesningsrekken. 73% av studentene deltok på alle ti forelesningene.
36% deltok på alle seminarene, mens 40% deltok på 6-9 seminarmøter.
Hensikten var at studentene skulle jobbe med tema hvor anvendelse av sentrale sosiologiske begrep og teorier sto sentralt.

Strykprosent og frafall

Totalt sett meldte 50 studenter seg opp til eksamen. På selve eksamens dagen møtte 38 av dem opp. Det er vanskelig å finne gode forklaringer på diskrepansen mellom antall oppmeldte og frammøtte. Ingen av de 38 studentene som møtte til eksamen fikk karakteren F (stryk).

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakteren for studentene var C ( 16 av 38), 8 fikk karakteren B og 7 fikk karakteren A. Til sammen fikk 31 av 38 karakteren C og bedre. Kun 7 ( 6 fikk D og en fikk E) fikk dårligere enn C. Dette må sies å være et godt resultat og gjenspeiler det generelle nivået som preget emnet gjennom semesteret.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Den skriftlige informasjonen til studentene er hovedsakelig gitt gjennom Studentportalen. All nødvendig informasjon om frister, program, forelesningsnotater, aktuelle media saker, invitasjon til deltakelse på forsker workshop og relevante kronikker ble lagt ut der. For dokumentasjon, se Studentportalen. Det ble også delt ut et arbeidshefte (”SOS 133 Velferd og ulikhet. Arbeidshefte. Våren 2008”) til studentene der pensumliste, seminaroppgaver, frister etc. var samlet. I tillegg til meldinger på Studentportalen har studenter som har henvendt seg til emneansvarlig pr. e-mail også fått svar og hjelp på spørsmål de har jobbet med.

Studentene fikk i begynnelsen av semesteret utlevert forslag til arbeidsoppgaver de kunne jobbe med på kollokviene. Hver oppgave var en konkret oppfølging av tema på forelesningen den var relatert til. Studentene har også brukt perspektiver og begreper fra pensum til å diskutere saker som lokale og nasjonale aviser har tatt opp. For eksempel hadde ”Bergens Tidende” flere saker på tiggere og sigøynere fra Ungarn og Bulgaria som tigget i byens gater. Dette fenomenet diskuterte studentene med utgangspunkt i begrepet som stigma, fattigdom og marginaliseringsteorier. Også en kronikk om gateprostitusjon i Oslo i ”Aftenposten” ble lagt ut i Studentportalen som eksempel på seksuell og etnisk diskriminering som kan være forårsaket av fattigdom og globale ulikheter. Kronikken var skrevet av en nylig utdannet sosiolog fra Sosiologisk Institutt. Studentene fikk dermed et innblikk i mastergradsforskning ved instituttet.
Foreleser og kollokvielærer hadde ukentlige møter like etter forelesningene. Her diskuterte vi tema som ble gjennomgått på forelesningene og som kunne følges opp av seminarlærer eller at deler som ikke ble gitt nok oppmerksomhet, ble gjort ytterligere rede for. 
Studentene fikk forelesningsnotatene lagt ut på Studentportalen etter hver forelesning.
Midtveisrapport (underveis- tiltak)

Etter den femte forelesningen ( 13.02. 2008)  ble det lagt ut en midtveisrapport til studentene på Studentportalen. Den besto av en kort oppsummering av tema som var tatt opp i forelesninger og på pensum. I tillegg fikk også studentene konkret øvelsesoppgaver som kunne trene dem opp i til å bruke pensum på eksamensoppgaver.

Deltakelse på forskningsseminar
Samtlige studenter ble invitert til å delta på en åpen nordisk forsker workshop ”Globale omsorgskjeder: Nordiske erfaringer” arrangert av Senter for kvinne - og kjønnsforskning (SKOK) og Sosiologisk Institutt. Invitasjonen ble lagt ut på Studentportalen, og 12 studenter møtte opp og deltok på workshop’en.

Tilgang til relevant litteratur

Studentene har hatt to tekster som pensum:  kompendiet SOS 113 og Bauman: Work, Consumerism and the New Poor. Det tok litt ekstra tid før alle studentene hadde fått kompendiet fordi Studia ikke hadde trykket opp mange nok eksemplarer. Emneansvarlig lånte ut egne kompendier til to av studentene. 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningslokalene har vært hensiktsmessig og greie. Overhead, lys og annet utstyr har fungert tilfredsstillende.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringene ble delt ut til alle studenter som var til stede på emnets siste forelesning. Besvarelsene var utformet som spørreskjema og studentenes svar var anonymisert. Samtlige skjema ble returnert til foreleseren. Studentene svarte på en rekke spørsmål med faste svaralternativer. I tillegg var det åpnet for egne kommentarer fra studentene. Det var til sammen 27 studenter til stede på siste forelesning og samtlige bevarte evalueringsskjemaet.

Oppsummering av innspill

Deltakelse og innsats har gjennomgående vært god i løpet av semesteret. 73% var til stede på alle forelesninger. 27% var til stede på mellom 6 til 9 forelesninger (av til sammen 10). Ca. 67% av studentene var fornøyd eller svært fornøyd med emnet. Det ser ut for at pensum kan være litt vanskelig å få med seg for studentene siden 66.7%  svarer ”både-og” på spørsmål om de synes kurset  er faglig vanskelig.

Oppsummert ser det ut for at faglærers og studentenes respons på kurset stemmer relatvt godt overens. Studentmassen hadde stor alderspredning  (fra ca. 20 år og til ca. 50 år) - noe som avspeilte seg i faglig modenhet og interesse.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Totalt sett har dette vært et jevnt over godt og interessert kull. Nesten halvparten av studentene møtte opp på en Nordisk workshopsom faglærer arrangerte midt i vårsemesteret ( Globale omsorgskjeder: Nordiske erfaringer”) slik at de også ble inkludert i vitenskapelig forskningsvirksomhet i tillegg til undervisningen. Dette ble positivt møtt blant studentene. Oppsummert ser det ut for at studenter med fordel kan inkluderes mer i faglæreres forskningsvirksomhet.
Det har vært en del spørsmål knyttet til ”den røde tråden” i pensumslitteraturen. Det ser ut at det med fordel kan endres litt i pensum slik at sammenhengene mellom de ulike delene kommer mer tydelig fram.