JUS123 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset ble gjennomført i henhold til den plan som ble presentert i Infoskriv til studentene på forhånd, lagt ut på Studentportalen. Der er kursets ulike elementer beskrevet og timet, og temarelatert. Det er ikke oppstått problemer i forbindelse med denne gjennomføringen. 

Strykprosent og frafall

Prosent styrk og avbrudd falt betydelig fra foregående år, fra 11 til 6%. 17 av 447 fremmøtte kandidater i 2007 strøk, mot 6 av 404 i 2008. 

Karakterfordeling

Denne ligger innenfor den normerte ramme.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Infoheftet var lagt ut på nettet i forkant. Det omfattet full kjøreplan, med datoer og temaer, samt omtale av arbeidet på hver storgruppesamling og presentasjon av alle oppgaver for gruppene, allerede fra før kursstart. Planen ble fulgt.

Tilgang til relevant litteratur

Ingen merknad

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ingen merknad

Andre forhold

Ingen merknad

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Disse ble utført av utvalgte studenter, organisert av fakultetet. Det var nyttige innspill og forsøksvis avklaring av uklarheter. Kursansvarlig ararrangerte flere møter med gruppelederne underveis, for å få tilbakemeldinger på kursopplegg og oppgaver. Dette er nyttig.

Oppsummering av innspill

Innspill gjaldt mindre elementer i opplegget, og ikke forhold som er av mer vesentlig betydning for kursopplegg eller -avvikling. 

Ev. underveistiltak

Ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det er viktig å ha presentert et samlet opplegg for kurset fra dag 1, og å følge dette. Studentene gir uttrykk for at det gir ro og trygghet. Det vil bli videreført.
Det nye opplegg for deler av storgruppesamlingene ble godt mottatt, og vil bli videreført. 
Det er mulig at eksamensoppgaven kan ha vært noe vanskelig. Å flytte FVrett II fra siste til 2. "avdeling", påvirker nok både kvaliteten på studentarbeidet og de forventninger fakultetet kan ha til slikt arbeid. Det er egentlig selvsagt.