ECON330 - emnerapport 2008 vår
Faglærers vurdering av gjennomføring
Praktisk gjennomføring
18 dobbeltimer hvorav 3 holdt av andre forelesere ved instituttet, 2 seminar, 2 obligatoriske øvelser.
Strykprosent og frafall
Frafall 3 av 46, strykprosent 7.3%.
Karakterfordeling
Sterkt C-snitt. Topptung. 24% A-er er bemerkelsesverdig.
Studieinformasjon og dokumentasjon
Ekstensiv bruk av studentportalen, oppgaver, forelesningsnotater, pensumliste og noe pensumlitteratur lagt ut der.
Tilgang til relevant litteratur
Noe tilgjengelig via studentportalen.
Faglærers vurdering av rammevilkårene
Lokaler og undervisningsutstyr
Seminarrommet på instituttet. Noe varmt og trangt til tider, hadde ønsket rom med større takhøyde og overlappende dobbeltavle, men likevel bedre med et grupperom enn et auditorium pga. forsøk med gruppeøvelser etc. under forelesningen.
Andre forhold
Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)
Metode - gjennomføring
Midtveis- og sluttevaluering samt refleksjonsnotat over læringsprosessen (prøveprosjekt).
Oppsummering av innspill
Oppmuntrende tilbakemeldinger ang. pedagogiske "eksperiment" i undervisningen og kurset sett over ett, dog negative tilbakemeldinger om et spesifikt emne i pensum og gjennomføringen av denne delen.
Ev. underveistiltak
Etter midtveisevalueringen innførte jeg oppgaver gitt fra forelesning til forelesning, etter ønske fra studentene.
Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak
Kurset er fragmentert, og jeg må jobbe hardt for å få studentene til å se en sammenheng og rød tråd i kurset. En bedre hovedbok hadde vært ønskelig, men denne viser seg vanskelig å finne. Dagens bok, Romer: Advanced Macroeconomics, er amerikansk i fokuset og vanskelig. Det må derfor brukes omfattende tilleggslitteratur sammen med forenklende forlesningsnotater. Andre bøker som er vurdert er dessverre gjerne for enkle og/eller for snevre.
Det bør for øvrig gjøres noe med opplegget i Realkonjunkturanalyse, da studentene mener de får lite ut av denne delen. Dagens presentasjon med én forelesning og PC-øvelse (obligatorisk oppgave) gir for lite tid og mulighet for forståelse.