ECON330 - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

18 dobbeltimer hvorav 3 holdt av andre forelesere ved instituttet, 2 seminar, 2 obligatoriske øvelser.

Strykprosent og frafall

Frafall 3 av 46, strykprosent 7.3%.

Karakterfordeling

Sterkt C-snitt. Topptung. 24% A-er er bemerkelsesverdig.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ekstensiv bruk av studentportalen, oppgaver, forelesningsnotater, pensumliste og noe pensumlitteratur lagt ut der.

Tilgang til relevant litteratur

Noe tilgjengelig via studentportalen.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Seminarrommet på instituttet. Noe varmt og trangt til tider, hadde ønsket rom med større takhøyde og overlappende dobbeltavle, men likevel bedre med et grupperom enn et auditorium pga. forsøk med gruppeøvelser etc. under forelesningen.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Midtveis- og sluttevaluering samt refleksjonsnotat over læringsprosessen (prøveprosjekt). 

Oppsummering av innspill

Oppmuntrende tilbakemeldinger ang. pedagogiske "eksperiment" i undervisningen og kurset sett over ett, dog negative tilbakemeldinger om et spesifikt emne i pensum og gjennomføringen av denne delen.

Ev. underveistiltak

Etter midtveisevalueringen innførte jeg oppgaver gitt fra forelesning til forelesning, etter ønske fra studentene.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset er fragmentert, og jeg må jobbe hardt for å få studentene til å se en sammenheng og rød tråd i kurset. En bedre hovedbok hadde vært ønskelig, men denne viser seg vanskelig å finne. Dagens bok, Romer: Advanced Macroeconomics, er amerikansk i fokuset og vanskelig. Det må derfor brukes omfattende tilleggslitteratur sammen med forenklende forlesningsnotater. Andre bøker som er vurdert er dessverre gjerne for enkle og/eller for snevre.
Det bør for øvrig gjøres noe med opplegget i Realkonjunkturanalyse, da studentene mener de får lite ut av denne delen. Dagens presentasjon med én forelesning og PC-øvelse (obligatorisk oppgave) gir for lite tid og mulighet for forståelse.