MED1ANA - emnerapport 2008 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen har gått stort sett som planlagt.  Det har vært problemer med å skaffe kursassistenter (eldre studenter) til makro-disseksjon og eksamenskollokvier, men denne undervisningen klarte vi etter en del innsats å fullføre.

Strykprosent og frafall

Av de 158 eksamensbesvarelsene var det 7 stryk.

Karakterfordeling

Ved å endre karakterfordelingen mer matematisk denne gangen (mot mer normalfordelingsprinsipp tidligere år), fikk vi en økning i B'er (62 mot 50 C). Ellers 10 A, 20 D og 9 E. Generelt gode resultater.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Generelt bra funksjon av studentportalen mhp informasjon til studentene.  

Tilgang til relevant litteratur

OK.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK.

Andre forhold

Savner flere ferdig-dissikerte preparater for makro-undervisningen.  Ønsker å få tilbake kursassistenter på makro-kursene som er stipendiater (medisinere) fra instituttet.  I dag er vi helt avhengig av studenter; en blanding ville være ideelt (som vi hadde før).

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Dagens metode er basert på anonyme kommentarer fra et begrenset antall studenter, ca 15%.  Synes dette gir lite, og er kanskje preget av misfornøyde studenter, mens den store andelen synes at det fungerer bra?  

Oppsummering av innspill

Det er ønske om å fremskynde eksamen siden hovedbolken av undervisningen er ferdig over jul. Ønske fra en del om å bedre den pedagogiske gjennomføringen av forelesningene. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Stort sett bra gjennomføring av undervisning og eksamen.  Ønsker mer stabil hjelp på makro-kursene i tillegg til de eldre studentene.  Eksamen vil bli fremskyndet til månedsskifte april/mai.  Kanskje senere kan man ytterligere trekke det mot feks mars?  Hvorvidt eksamenskollokviene bør tas ut av timeplanen, og overlates til eget initiativ hos studentene, bør også vurderes siden det nå gjentatte år har vær vanskelig å finne noen til å lede disse.  Foreleserne bør kontinuerlig arbeide med å bedre sin pedagogiske kompetanse, og bør få tilbud om kursing etc. fra universitetet og andre, evt hospitering ved andre tilsvarende læreinstitusjoner.