BAHF-MUS - studieprogramrapport 2009 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

BAHF-MUS er lagt opp  etter et integrert løp, basert på utøvende og teoretiske  emner. De første to årene har et fast studieløp, mens de siste to årene er basert på valgemner.
Det er individuell undervisning i den utøvende virksomheten, kombinert med fellesaktiviteter som kammermusikk,fellesfora samt prosjekter og seminarer. Teoriundervisningen foregår i klasser/grupper på inntil 30 personer.

Praktisk gjennomføring

Individuell undervisning på hovedinstrument og andre utøvende emner. Det er fellesundervisning i teorifag og noen praktiske deler (f.eks. arbeidsfysiologi, improvisasjon o.a.)
En stor del av undervisningen baserer seg på eksterne timelærere.

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Høsten 2009 hadde et søkertall på 276 søkere, 35 ble tilbudt plass og 28 studenter takket ja til studieplass. 2 fikk utsatt studiestart på et år. 
Programmet har tilnærmet 100% gjennomføring og 0% frafall.

Karakterfordeling

Det er i hovedsak gjennomføring av eksamener i juni. Gjennomsnittskarakter for avsluttende hoveddisiplineksamen var B. Karakterfordelingen på hovedinstrument for 4. års studenter var våren 2009 og høst 2009 er følgende:
A 4
B 7
C 2
D 1
E 0
F 0
En student hadde legeattest. 

Ressurstilgang

Instituttet preges av få og små rom til undervisning og egetarbeid. Kvaliteten på rommene er samtidig under anbefalt nivå. Problemer med uren luft, ujevn temperatur, slitt interiør og lydgjennomslag gir vanskelige arbeidsforhold. 
Programmets lærere og studenter har tidvis store problemer med å få gjennomført undervisning/egetarbeid på adekvate rom med adekvat utstyr. Dette skyldes en blanding av vanskelige transportforhold (ikke heis), få rom med stort nok volum og adekvat standard på instrumentariet.

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Det er for knapp tid til å fullbehandle evalueringsrapporten for hele programmet innen frist for utdanningsmelding. Noen forhold som er verdt å merke seg på programnivå er:
KULLFØLELSE:
Besvarelsene som kan gi svar er i forhold til sosialt miljø da man startet, egen motivasjon for studiet, om man vil anbefale studiet til andre og motivasjon/utvikling i studiet. Her ligger snittbesvarelsene nokså høyt, med andre ord virker kullfølelsen å være til stede.
Dette er som forventet på et lite institutt med mye tid og fokus på individ.
RAMMEVILKÅR/INFORMASJON/ORGANISERING:
Rom, utstyr,instrumenter samt informasjon og organisering blir jevnt vurdert til lav kvalitet. Instituttets rom/utstyr/instrument-situasjon er beskrevet ovenfor og trenger ikke kommenteres ytterligere her. 
Det er et problem at vi på den ene siden opparbeider bedre rutiner for informasjon og bruk av MiSide og at vi samtidig møter utfordringen med å nå fram med riktig informasjon i tilstrekkelig tid. Evalueringen gir bilde av at de fleste studentene bruker MiSide daglig eller oftere.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Kontakten mellom GA-bibliotek og institutt er god. Tilgang til ressurser deler seg på relevant litteratur, musikk noter og musikk lyd. Systematisk innkjøp av noter byr på mange problemstillinger i forhold til om samlingen skal prioritere referansemateriale eller være oppdatert på nyeste edisjoner og utgaver innen utøvermateriale. Når det gjelder teoretisk litteratur er det primært kvantitet som kan bli en flaskehals. I perioder er det stort press på spesielle titler der biblioteket kun kan tilby begrenset antall eksemplarer. Utvikling av dialog mellom bibliotek og institutt er helt avgjørende for å styrke litteraturtilbudet innenfor trange budsjettrammer.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Det har vært lagt stor vekt på å utvikle informasjonsrutinene gjennom systematisk bruk av MiSide. Tidlig planlegging av obligatoriske prosjekt med presis informasjon til studentene så tidlig som mulig er en målsetning som ventes å nås høsten 2010 og våren 2011. 
En forbedring av informasjonsrutinene må knyttes sammen med systematisk opplæring og klar forventning om at ansatte/studenter oppsøker informasjonen og bruker MiSide ofte nok.
Videre er det avgjørende å styrke informasjonsrutinene mellom fagpersonale og instituttadministrasjon når det gjelder å melde inn planer om studiereiser og andre aktiviteter som krever at studenter/lærere er borte fra undervisning i perioder.
Det samme gjelder prosjekt/seminar som kan komme i konflikt med fast oppsatt undervisning.
Kombinasjonen av innholdrike studier og tilmålt tid med knappe romressurser setter høye krav til logistikk og planlegging. Dette kan kun utvikles gjennom faglig/administrativt samarbeid og bør ha høy prioritet og klar målsetning om forbedring innen høsten 2012.