MAHF-MUTP - studieprogramrapport 2009 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Masterprogrammet musikkterapi ble etablert ved UiB 2006. Alle emner ble utviklet spesielt for studieprogrammet. Sosiale og faglige aktiviteter omfatter også fellesmøter og huskonserter (felles med årsstudentene). det har vært arrangert åpne faglige seminar med internasjonale forskere i musikkterapi (Felicity baker og Denise Grocke), samt at studentene har deltatti seminaret Musikkens virkning. 

Praktisk gjennomføring

For øyeblikket er det bare 1 kull masterstudenter, 1. år. 
Dette begrenser muligheter for felles undervisning 
Alle emner er gjennomført i henhold til studieplanen

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Det var totalt 18 søkere til masterprogrammet i musikkterapi for studieåret 2009/2010. Det var 9 ordinære søkere, dvs. søkere til vanlig studieløp. Alle 9 ble tatt opp på studiet. 
Det var mange søkere som søkte om innpasning av "2-årig videreutdanning i musikkterapi" eller tilsvarende, av disse er 2 tatt opp som studenter og tar den vitenskaplige delen av masterprogrammet.

Våren 2009 ble 6 studenter uteksaminert. 5 av disse fullførte til normert tid. 

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakter på masteroppgaven var B, og karakterfordelingen var 1 C, 4 B og 1 A.

Ressurstilgang

pga vakant stilling har det vært nødvendig å leie inn vikarer på timebasis

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Studentene opplever god kullfølelse.Opplevelsen av tilhørighet til GA generelt er noe svak, til tross for at dette kullet studenter er meget aktive sosialt, og deltar i felles aktivitetetr. Studentene opplever romsituasjonen som vanskelig

Studieinformasjon og dokumentasjon

på MiSide

Tilgang til relevant litteratur

Ok

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Undervisning og faglig innhold i studiet fungerer godt. Studentene arbeider meget godt med studiet og tar mye ansvar både sosialt og faglig. det er meget krevende for både studenter å lærere å ha undervisningslokaler og kontorlokaler spredt utover byen. det går også i stor grad utover instrumentsamlingen vår at vi mangler skikkelig lokaler , da disse blir lagret i små rom og skap. 
det toårige masterprogrammet blir fra høsten 2010 erstattet med en 5-årig integrert master i musikkterapi.