EXPHIL-HFSEM - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Orienteringsmøte i uke 33, undervisningsoppstart i uke 35 i form av forelesning. Seminarene startet opp i uke 36. Undervisningen bestod av ni forelesninger i alfa-delen, ni i beta, samt like mange obligatoriske 2-timers seminarer. (Delemnene var delvis overlappende med hverandre.) I tillegg måtte studentene oppfylle en rekke arbeidskrav i løpet av semestret: skrive utkast og seminaroppgave, ha veiledning, ha muntlig presentasjon knyttet til oppgaven, og gjennomføre breddetest. Disse kravene gjaldt i begge delemner. Skriftlige arbeider ble levert i Kark (som fungerer godt), som studentene fikk innføring i tidlig i forelesningsrekken. Studentene fikk også tilbud om kurs i informasjonskompetanse i regi av UB. Seminarundervisningen avsluttet i uke 47, og innleverings av seminaroppgave var i uke 48. Sensur falt 6.1.

Strykprosent og frafall

422 oppmeldte. 382 kandidater gjennomførte. Det er ulike årsaker til differansen mellom tallene. Det hovedsaklige frafallet skjer tidlig i semestret, og kun et lite fåtall faller fra i løpet av semestret. (Vanskelig å gi detaljert statistikk her.) Alle som gjennomførte (de som regnes som "antall møtt"), bestod = strykprosent 0,0%. Tett oppfølging av studentene i form av arbeidskrav underveis forklarer antagelig dette.

Karakterfordeling

Antallet kandidater fordelte seg slik karaktermessig: A = 39; B = 153; C = 158; D = 30; E = 2. Snittkarakter B. Snittet synes høyt, men skyldes et flatterende karaktersystem.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentene fikk utdelt en informasjonsbrosjyre om seminarmodellen på første seminar. All viktig informasjon publiseres også på Mi side.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum var tilgjengelig via Studia. Beta-boken var visstnok utilgjengelig i helt korte perioder.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningene foregikk på Dragefjellet og i Konsertpaleet. Mange klager fra studentene på KP-lokalene, men bedret seg noe underveis. Seminarlokalene er tilfredsstillende. Hovedproblemet er veiledningslokaler: Nærpå 800 veiledninger ved HF-seminarmodellen, hvorav de fleste utføres av midlertidig ansatt personell som ikke har egne kontorer, tilsier at vi trenger langt bedre betingelser på dette området. Vi hadde ett rom som UB velvillig stilte til disposisjon for oss, og ett kollokvierom ved Sydnes skole. Dette medførte at mye veiledning foregikk i kantiner, etc., hvilket er mildt sagt uheldig. Problemet har vært av stendig karakter siden oppstarten av seminarmodellen.

Andre forhold

Vi er bekymret med tanke på lokalisering av forelesningene når det nye Studentsentret åpner. Auditoriet her er underdimensjonert og vil i vårt tilfelle antagelig fordre en tripling av forelesningsrekker ved HF-varianten, med de konsekvenser dette får for både oss og andre ved det store beslaget Exphil vil legge på dette auditoriet.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble foretatt "underveisevaluering" som et prøveprosjekt ved HF. Dette innebar evalueringsmøte med tillitsrepresentanter fra de enkelte seminargruppene. I utgangspunktet skulle to møter avholdes, ett for hvert delemne, men disse ble slått sammen til ett møte som ble avholdt litt ut i beta-kurset. Det ble tatt referat fra møtet, som er tilgjengelig fra faglig koordinator.

Oppsummering av innspill

Informasjonsheftet bør bli bedre, hva gjelder både faglig omtale såvel som det administrative. Studentene setter pris på at undervisningsmetodene er flere og varierte, og at det er klare arbeidskrav, men enkelte arbeidskrav oppleves som lite givende (muntlig fremføring). Seminarlederne er faglig dyktige, men noen skorter litt på det pedagogiske. Setter pris på veiledning, og vil gjerne ha to veiledninger (som ved Akademisk skriving). Pensum får god tilbakemelding, men sammenhengen mellom alfa og beta er uklar. 

Ev. underveistiltak

Teknisk ansvarlige ved KP ble bedt om å justere lyd- og lysforhold, hvilket bedret situasjonen noe.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Innenfor rammebetingelsene fungerer Exphil HFSEM godt, og med svært gode resultater. Noen enkeltting må forbedres: Informasjonsheftet revideres og kommer i ny utgave høsten 2006. Studentene må bli flinkere til å forholde seg til Mi side. Det bør innføres klare rutiner for tildeling av veiledningslokaler for Exphil. Det kommer ny utgave av beta-boken til høsten 06. Resultater fra prøveprosjekt våren 06 gjør at vi kommende høst setter opp undervisning slik at delemnene ikke overlapper.