Fra høsten 2009 er det ny revidert studieplan. Studiet har en relativt bred faglig profil og består av 15 ECTS emner i tillegg til masteroppgave som er økt til 60 ECTS fra høsten 2009. Sentrale undervisningsemner er MABARN 301: omsorgsutøvelse og barns utvikling som inkluderer risikovurderinger og beslutninger. MABARN307 Barnet som aktør som består av to hovedtema I:Barn som rettighetsbærer og II Samtaler med barn. I tillegg går MABARN 350 kontinuerlig.
Nytt kull med både heltid og deltid startet opp høsten 2009. Gjennomføring av kursene 301 og 307 var bra og ble godt evaluert. I tillegg er det oppfølging av tidligere kull som arbeider med masteroppgave
Fire studenter leverte masteroppgave (MABARN 350) 1: A 2: B 1: C 301: snittkarakter B 307: snittkarakter: B
Det kan virke som nytt kull med oppstart høsten 2009 opplever i større grad kullfølelse enn tidligere kull. Særlig gjelder dette heltidsstudentene. Bloggen på KARK brukes flittig til å diskutere faglige spørsmål og avtale kollekviegrupper.
En del litteratur blir opptrykt i kompendier. Kurs i informasjonskompetanse ved UB er økt opp og det stimuleres til at studentene i økende grad skal supplere med egen litteratur.
MABARN 301 og MABARN 307 fungerte svært bra og vil bli beholdt med noen mindre justeringer. MABARN 350 har det vært en del forsinkelser og etterslep fra tidligere kull. Planlegging av masteroppgave og etablering av veilederkontakt blir igansatt tidligere. Forventninger om innsats og fullføring på nomert tid blir tydelig kommunisert.