MAPS-PEDIK - studieprogramrapport 2009 høst

Studieprogramleders vurderinger

Studieprogrammet; profil, struktur, forekomst av felles undervisning og emner spesielt utviklet for studieprogrammet, faglig- sosiale aktiviteter

Den IKT baserte masteren er organisert som et deltidsstudium. vi har til enhver tid inne 2 kull med studenter, hvor det ene kullet jobber med kursdelen av studiet, mens det andre kullet jobber med masteroppgaven sin. Studentene som jobber med kursdelen tar et 15 stp emne i semesteret.

Praktisk gjennomføring

Kursdelen organiseres ved hjelp av læringsplattformen Luvit. Studentene er organisert i grupper og hver gruppe har en veileder. Denne veilederen gir tilbakemelding på studentenes tekster og er ellers tilgjengelig for faglige diskusjoenre og spørsmål studentene måtte ha. 

Studentene som jobber med masteroppgaven får veiledning av sin individuelle veildere via e-post, telefon og/eller fysiske møter. Noen av disse studentene er inne i større forskningsprosjet i fagmiljøet. Disse studentene har også tilgang til Luvit

Søkertall per studieplass, gjennomføring, strykprosent og frafall

Studiet har opptak annethver år og har gode søkertall. Til opptaket høsten 2009 er det nesten 90 søkere til de 20 studieplassene. Studiet har 20 studieplasser i hvert kull. 

Kull 5 (opptak høst 2009) Her har det vært et frafall på 3 studenter.
Hovedårsaken til frafallet er at studentene har opplevd studiet som mer arbeidskrevende enn forventet.

I Kull 4 som ble ferdig med kursdelen våren 2009: 2 av studentene ligger etter normert studieprogresjon. Noen av disse har permisjon/sykemelding. Nødvendige eksamener er satt opp for noen av disse studentene høstsemesteret 2009. En student har sluttet.

Kull 3 som skulle levere masteroppgaven normert tid våren 2009: 11 studenter leverte på normert tid og ytterligere xx studenter leverte høsten 2009. 4 studenter er av ulike grunner (permisjon og/eller personlig forhold) flere semester forsinket i arbeidet med masteroppgaven og har søkt om utvidet studierett. Vi har jevnlig kontakt med alle studentene og både student og veileder må skrive en kort fremdriftrapport halvvegs i tiden som er normert til arbeidet med masteroppgaven. 

Karakterfordeling



Ressurstilgang

Alle faglærere, utenom en førstestilling, er midlertidige ansatte og/eller eksterne. Det er svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggande ressurser frå år til år. Det oppleves som svært urimelig at etutdanningstilbud der vi til enhver tid har ansvar for 40 studenter på masternivå ikke har en mer forutsigbar ressursituasjon. 

Kommentar til studentevalueringene inkl. opplysninger om studentene opplever kullfølelse

Studentene signaliserer at de er svært fornøyd med studiet. De beskriver studiet som arbeidskrevende og utfordrende, men svært lærererikt. Studenten har helt klart en kullfølelse, selv om de i variaerende grad har kapasitet til å delta sosialt i læringsplattformens forum. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Administrativ koordinator gjør en svært god, ryddig og helt nødvendig jobb med å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig ansatte er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen, per e-post og telefon. 

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en svært god jobb, er oppsøkende og flinke til å lære opp studentene som kommer på mastersamling i Bergen, hvor et 3-4 timers bibliotekkurs inngår. Bibliotekpersonale er også svært kyndige og hjelpsomme når det gjelder å støtte enkeltstudenter som tar direkte kontakt. Denne funksjonen er særlig nyttig for IKT-studentene som for de fleste sitt vedkommende ikke bor i Bergen. Enkelte studenter som bor i utkant-Norge eller i utlandet gir tilbakemelding om at det kan være tidkrevende og komplisert å få tilgang til litteratur.

Studieprogramleders samlede vurderinger,
inkl. forslag til forbedringer

Studiet fungerer godt for studentene. Etter vår vurdering må det satses mer på denne ne type tilbud som på mange måter er innovative i forhold til tradisjonelle campusbaserte utdanningstilbud på universitetsnivå. Fagmiljøet har fått god rutine og kompetanse på gjennomføring, veiledning og evaluering. Faglig sett er studiet svært vellykket og det er derfor beklagelig at det ikke er allokert flere faste undervisningsressurser slik at studiet kan få en mer stabil ressurstilgang. Studiet har en faglig førstestilling som har et overordnet faglig ansvar for studiet. Dette sikrer til ei viss grad stabilitet, kontinuitet og videre utvikling av studiet over tid. Men vi vil nok en gang understreke at studiet er SVÆRT sårbart ettersom alle faglærere, utenom den ene førstestillingen, er midlertidig ansatte og/eller eksterne. Det helt nødvendig med flere stabile faglige ressurser. Igjen - det blir opplevd som svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggende ressurser og å finne eksterne/midlertidig ansatte som kan undervise hvert semester. Dette er en situasjon som begynner å slite på hele fagmiljøet knyttet til studieprogrammene i pedagogikk, da også de andre studieprogrammene er underbemannet i forhold til undervisningsbyrde.