SOS111 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen på emnet ble gjennomført etter planen, og besto av forelesninger og seminarmøter. Det var 11 forelesninger på emnet, og 8 av forelesningene inkludert introduksjons- og oppsummerings forelesning ble holdt av emneansvarlig. De tre øvrige forelesningene ble holdt av Hanne M. Johansen som tidligere har hatt emneansvar for og forelest på emnet. Oppmøtet på forelesningene var bra, men varierende – fra ca. 40 på introduksjonsforelesningen til ca.30 på siste forelesning.  Det var tilsvarende 11 seminarmøter, og tre seminargrupper. Det ble i utgangspunktet planlagt for 2 seminargrupper, men disse gruppene ble altfor store, og det ble opprettet en til. Oppmøtet på seminargruppene var som vanlig synkende utover semesteret, men (de mindre) gruppene fungerte godt. 51 studenter leverte og fikk kommentarer på oppgaven som var studiekrav på emnet. Oppgavene ble kommentert av seminarleder og en annen undervisningsassistent.

I tillegg til den øvrige undervisningen ble det arrangert to filmframvisninger på Cinemateket på Verftet av filmene: Støv på hjernen (1958) og La Famiglia (1987) med diskusjon og samvær etterpå der emneansvarlig og seminarleder deltok. Filmene ble vist ca. kl 16.30-18.30, og mens ca. 15-20 deltok på første filmframvisning var det ca. 10 på den siste filmen.

Strykprosent og frafall

Ingen studenter som gikk opp til eksamen strøk noe som må sies å være meget tilfredsstillende. 57 studenter var meldt opp til eksamen høsten 2009 da trekkfristen gikk ut to uker før eksamen, av disse hadde 51 levert obligatorisk oppgave.  44 tok eksamen, så det var dermed 7 studenter som ikke tok eksamen. Det gir et frafall på ca. 14 %.  

Karakterfordeling

44 studenter gikk opp til eksamen og karakterfordelingen var som følger:

A –  1    2 %
B – 11  25%
C – 20  45 %
D – 10  23 %
E -   2     5 %
F -   0

Resultatet må betegnes som godt. Det var imidlertid kun en som fikk toppkarakter. Dette kan ha ulike forklaringer – at eksamenskommisjonene har vært for strenge, at oppgavene ikke har gitt de gode studentene anledning til å utmerke seg eller at få studenter holdt et usedvanlig høyt nivå.  

Studieinformasjon og dokumentasjon

All nødvendig informasjon om emnet (frister, program, power point brukt på forelesningene, seminarheftet, meldinger om endringer og filmframvisninger) har blitt lagt ut på studentportalen. For dokumentasjon se Studentportalen.

Tilgang til relevant litteratur

Litteraturen på emnet har vært tilgjengelig på Studia. Kompendiet var ikke endret siden sist gang emnet ble avholdt (høsten 2008) og forelå ved studiestart. Den nye boken Families in a Global context var utsolgt en periode noe som kan ha hatt betydning for at studentene ikke i samme grad hadde hatt utbytte av denne (se over).

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningene ble holdt i auditorium E på Sydneshaugen. Lokalet var passe stort for undervisning av en gruppe av denne størrelsen, og PCen fungerte også upåklagelig.

Andre forhold

Seminargruppene var i utgangspunktet alt for store til å kunne fungere som seminargrupper, men dette ble utbedret gjennom at en gruppe til ble opprettet. Det var også positivt at emnet ble tildelt ressurser slik at filmframvisningene kunne gjennomføres med seminarleder til stedet.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

Studentevalueringen ble gjennomført ved at studentene som var til stede på den siste forelesningen fylte ut et spørreskjema. Alle 29 som var til stede svarte. Med utgangspunkt i antall oppmeldte til eksamen var det ca. 57 % av studentene som svarte på undersøkelsen.

Studentevalueringen av sos111 høsten 2009 var svært god. Til sammen var nesten alle studentene (97 %) fornøyd eller svært fornøyd med emnet (se studentevalueringen). De som svarer opplever generelt emnet som faglig interessant, de har generelt deltatt i det meste av undervisningsopplegget, vært forberedt og vært fornøyd med forelesninger og seminarer samt hatt utbytte av arbeidet med innleveringsoppgaven. Dette stemmer godt overens med deltakelsen på forelesninger, seminar, og eksamensresultatet. Opplegget på emnet; forelesningstema, seminaropplegg og obligatorisk oppgave har god sammenheng og fungerer godt.

Få av studentene opplever emnet som faglig vanskelig, og dette kan kanskje peke på et problem i den forstand at dette er et emne der studentene har mye kunnskap gjennom media og egen erfaring. Det kan dermed være utfordrende å utvikle faglig kunnskap på dette området. De gode eksamensresultatene tyder imidlertid på at de har evnet å gjøre dette.

Når det gjelder pensum oppgir studentene å ha lest det meste av pensum. Et unntak er boka Families in a Global Context som 31 % oppgir å ikke ha lest. Denne boken er dyr i innkjøp og var en stund utsolgt fra bokhandelen noe som kan ha bidratt til dette. Boka var ny på emnet denne høsten, og etter foreleseres oppfatning var innholdet godt egnet til emnet. Det er svært få oppdaterte bøker som tar for seg familiepraksiser i ulike land. Den egnet seg også godt i kombinasjon med Therborns inndeling av familiesystemer i verden. Dette er argumenter for å bruke boken videre, inntil et en billigere bok med et godt faglig innhold blir tilgjengelig tross at dette var den boka studentene hadde hatt minst utbytte av.

Forsøket med å vise film i tilknytning til emnet var positivt. De studentene som deltok fikk mulighet til å diskutere filmen etterpå, og begge filmene egnet seg godt både til å se familie i et historisk perspektiv og til å drøfte kjønnsroller og endring. Det var imidlertid relativt sett få av studentene som deltok, og slik sett fungerte ikke filmvisningene som et sosialt fellestiltak for studentene på emnet. Et problem med filmvisningene var at de foregikk på ettermiddagstid, og uten sammenheng med forelesning eller seminargrupper. Flere studenter ga uttrykk for at de hadde kunnet tenke seg å delta, om tidspunktet var annerledes. På den siste filmvisningen hadde studentene samtidig fått hjemmeeksamensteksten på sos103 slik at de var opptatt av den grunn.  Det ideelle i forhold til filmvisning ville være om dette kunne gjennomføres som en del av seminaropplegget, eller arrangeres i tilknytning til forelesningene på dagtid. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet fungerte svært bra i høst, og det er dermed ikke behov for gjennomgripende endringer. Det er behov for et kontinuerlig arbeid med å finne aktuell og god pensumlitteratur, og å gjøre opplegget for forelesninger og seminar koordinert slik at det gir studentene en best mulig sammenheng i emnet. Her kan film være et virkemiddel som kan bidra til en annen type diskusjon av pensumlitteraturen, og emnets tema.