KJEM110 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Det ble  gjennomført 2 forelesninger ukentlig gjennom semesteret. Dette medførte at hele pensum ble dekket av forelesningene. 

Videre ble det gitt tilbud om to timer kollokvium pr uke. Antall kollokviegrupper var fire. På tre av gruppene var det svært god plass, mens den kollokviegruppene som gikk midt på dagen midt i uken var svært godt besøkt – for godt. 

Kurset har fem obligatoriske laboratorieøvelser med påfølgende journalføring. Halve øvelse var ny. Det var et uttalt mål at disse skulle være ferdig til klokken 1600, og det lyktes man med i år. Journalen må være godkjent for at studenten kan gå opp til eksamen. 

I tillegg til godkjent journal og avsluttende eksamen inneholder kurset to obligatoriske deler. Dette er en obligatorisk innleveringsoppgave (hentet fra tidligere eksamener), samt en flervalgseksamen som teller 30%. Innleveringsoppgaven godkjennes dersom studenten har 40% rett. Denne teller ikke på den endelige karakteren.

Strykprosent og frafall

185 oppmeldte. 154 møtt til eksamen. 16 stryk. Bedre enn mange andre år.

Karakterfordeling

KarakterAntall
E 18 
D 32 
C 39 
B 32 
A 16

Bra dette, vel? 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen ble benyttet til beskjeder, oppgavedistribusjon og lignende. Laboratorieheftet ble distribuert via Studentportalen. Alle PowerPoint-presentasjoner benyttet i forelesningene var tilgjengelige på portalen før forelesningen.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken ble solgt gjennom Studia. Boken har vært benyttet i flere år. Laboratorieheftet ble distribuert gratis elektronisk via Studentportalen.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lydanlegget i auditoriet var heller ikke i år tilfredsstillende.

Videre er det fortsatt ingen telefon i lokalet. Det hjelper lite med en liste over hvem man skal ringe til dersom utstyret ikke er i orden, når det ikke er noen telefon å ringe med. 

Det hadde også vært kjekt om noen kunne sørge for at det alltid var kritt til stede i auditoriet. 

Men siden de fleste av disse punktene ble kommentert i forrige høsts emnerapport uten at det skjedde noe som helst, og ditto året før det, er det vel bortkastet tid å skrive dette enda en gang. 
 
Antall studenter er nå så stort at det bare så vidt går å begrense labkurset til 4 dager i uken. Vi måtte i år bruke flere vit.asser enn normalt for å kunne klare å rette alle journalene.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Nettbasert evaluering etter kursslutt. Ikke imponerende deltagerprosent. Gode tilbakemeldinger. 

Oppsummering av innspill

Studentene virker stort sett fornøyde. Ikke mange konkrete forslag til forbedringer av kurset, men enkelte mener at labkurset bør karaktersettes på grunn av den store arbeidsinnsatsen. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Kurset har stort sett funnet sin form. Det bør kanskje vurderes å tillegge labkurset større vekt, men hvordan dette skal kunne karaktersettes i praksis høres ut som en jobb for Programstyret. Til neste høst vil det skje en ytterligere innskjerping på oppmøtekrav, journalinnleveringskravene og –godkjenningskravene under labkurset. At enkelte studenter dermed ville falle fra må man regne med. Dette er imidlertid studenter som har alvorlige problemer med å innrette seg etter de enkleste regler. Det er i denne forelesers øyne intet tap for verken instituttet, universitetet eller landet om de enten tvinges til å skjerpe seg, eller må slutte. Uforholdsmessig mye ressurser brukes på enkelte studenter.