MOL204 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Emnet hadde 13 doble forelesingar, samt øvingar. 

Strykprosent og frafall

Kandidatar	Total		K/M
Oppmeldt		33		21/12
Møtt		24		16/8
Bestått:		21		15/6
Stryk%:		13
Studiepoengproduksjon: 240

Karakterfordeling

A: 20,8% B:12,5% C: 25% D: 12,5% E: 16,6%
Gjennomsnittskarakter: C

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studieinformasjon er tilgjengeleg på UiB si nettside, og anna informasjon blir lagt ut på Mi Side.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboka Marketa Zwelebil, Jeremy Baum; Understanding Bioinformatics; Garland Sciences Textbooks kan kjøpast på Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Både forelesningsrom og PC-lab har god fuksjonalitet godt egnet for kurset. Det har vært enkelte problemer med PCene, men mindre dette semesteret. PC-vaktene er hjelpsomme. 

Andre forhold

Det har under Aasland's "fravær" i hans visedekanperiode blitt urimelig stor belastning for Puntervoll og dette kan vedvare i H2010, siden Aasland har forskningstermin. Det er viktig at instituttet bistår med å finne gode løsninger for å kompensere for dette. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Elektronisk spørjeundersøking på Mi Side.

Oppsummering av innspill

Ti studentar svarte på emneevalueringa, noko som tilsvarar 30 prosent av oppmeldte eller 42 prosent av studentane som møtte til eksamen. Majoriteten av dei som svarte på evalueringa er bachelorstudentar, medan 40 prosent er masterstudentar. 
Arbeidsmengda blir karakterisert av 80 prosent som passeleg i forhold til antal studiepoeng, og like mange studentar svarte nei på spørsmålet om dei mangla forkunnskapar. Majoriteten syns at det er ei passande balanse mellom teori og praksis.
Forelesingane blir omtalt som veldig nyttige (30%) eller nyttige (60%). Dei praktiske øvingane og PC-laben var veldig nyttig (30%) og nyttig (50%). Dei resterande studentane syntes det var mindre utbytte. Studentane syntes det var veldig bra at det var mogleg å delta på begge PC-gruppene, då dette hjelpte på læringa. Det er ønska at ein fokuserar meir på kvifor ein gjer dei ulike øvingane, då det kan vere vanskeleg å forstå/vite kva resultatet skal vere.
Læreboka blir karakterisert som gjennomsnittleg bra av 70 prosent av studentane, medan 20% syntes boka var nyttig. Studentane syns dei har fått tilstrekkeleg og god informasjon gjennom semesteret. Hovudkjeldene til informasjon er førelesingane og Mi Side. Det er ønska at det tidleg blir bestemt når det skal vere obligatoriske øvingar. Pensumet blir karakterisert som stort av 40 prosent av studentane, medan resten syntes det var passeleg.
I følgje 80 prosent av studentane oppfylte mål og innhald i emnet forventingane deira og like mange vurderte MOL204 som eit bra emne. Emnet var gjennomsnittleg eller bra å kombinere med andre emne.  

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Faglærerne har de siste årene drøftet en rekke forbedringsmuligheter og muligheter for å modernisere kurset i tråd med utviklingen innen anvende bioinformatikk. Noen nye elementer er innført de siste årene (bl.a. systembiologi og analyse av mikromatrisedata). Det er likefullt behov for en grundigere gjennomgang. Vi har initiert en læringsutbytte-basert gjennomgang av kurset og håper å kunne implementere nye elementer snart. Siden Aasland er på forskningstermin H2010, blir det vanskelig å sette dette ut i livet i ønsket omfang før H2011.  
	Blant elementer vi ønsker å innføre er en bolk som gir studentene en innføring i mer praktisk håndtering av bioinformatiske data (enten i retning statistikk og/eller data-prosessering, helst ved bruk av enkel programmering på skriptnivå. Dette vil kunne realiseres godt dersom studentene hadde tatt INF109 på forhånd.  Men vi vurderer også andre løsinger. 
	Det har alltid, siden kurset ble etablert i 1997, vært en utfordring å finne en egnet lærebok. Slik profilen på vårt kurs er (og bør være), er det ingen godt egnede lærebøker, og vi ser at studentene evaluerer dette tilsvarende. Det hadde vært ønskelig å utarbeide egenprodusert materiale til noen av kursets elementer. Dette er imidlertid meget arbeidskrevende, og er ikke blitt prioritert. Det vil til høsten blir vurdert å benytte egnede oversiktsartikler fra den vitenskapelige litteratur i noen grad. Men vi frykter at dette kan bli svært krevende for studentene, som nå, typisk, er i sitt 3. eller 5. semester i BA.  Læreboken som Eidhammer, Jonassen og Taylor har skrevet er fortsatt en mulighet, men må da suppleres med betydelige mengder annen litteratur.
	Studentene synes å oppfatte kurset som "vanskelig" og "annerledes" i forhold til andre MOL-emner. Bioinformatikk er naturligvis annerledes. Men vi tror at studentene oppfatter kurset vanskelig siden vi anser det som essensielt for læringsutbyttet at studentene får betydelig grad av høyere ordens forståelse og evne til å kombinere bioinformatikken med deres kunnskaper fra molekylærbiologien. Vi innser at deler av vår didaktiske tilnærming kanskje må endres noe for å kunne oppnå dette (f.eks. mer fokus på bioinformatisk problemløsing).

Sluttkommentar:
MOL204 er et viktig element i fakultetets samlede studietilbud innen bioinformatikk. Faglærerne synes det ville være flott om det totale studietilbudet innen bioinformatikk ble bedre synliggjort, og vi håper at den nye synliggjøringsmekanismen vil kunne implementeres snarlig.