PED114 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Ped 114 består av 8 forelesninger og fire obligatoriske tekstoppgaver som leveres og kommenteres i KARK. I tillegg er det en frivillig veiledning av tema og problemstilling for eksamsessay. Dette fungerer i hovedsak etter intensjonene, selv om det kan være utfordrende å holde fast i kursets røde tråd når forelesningene kun er annenhver uke.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Emneansvarlig og fagkoordinator bruker Mi side kom informasjonskanal, dete fungerer godt.

Tilgang til relevant litteratur

Pensumlitteratur og kompendium tilgjengleig på Studia.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK. Et par dobbeltbookinger og noe kluss med det tekniske utstyret i Christies gate 12.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Emnet ble evaluert ved hjelp av et spørreskjema distribuert via Mi side. Tilbakemeldingsprosenten kunne vært bedre, 30 studenter leverte eksamensbesvarelse, mens 15 var med på evaluering.

Oppsummering av innspill

Evalueringen viser at studentene syns at pensumlitteraturen er aktuell og interessant. De er også fornøyde med forelesningene, noen ønsker seg dog flere. Nett-aktiviteten fungerer godt, studentene synes de lærer mye av å skrive oppgaver, god eksamenstrening. Fornøyde med lærerrespons, mindre fornøyde med studentrespons. Mange kommenterer i "forslag til forbedringer av emnet" at de ønsker seg seminarer i klasserom heller enn digitalt.

Ev. underveistiltak

Emneansvarlig gjorde en innsats underveis for å skjerpe studentenes bevissthet om hvordan de skulle gi medstudentkommentarer.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Alt i alt er både studenter og undervisere meget godt fornøyde med PED 114. Studentene peker likevel på et dilemma når det gjelder undervisningsform, slik kurset nå er organisert legges det i større grad opp til selvstudium og egenaktivitet enn tett med forelesninger og seminarer. En måte å møte studentenes ønske om "bedre" miljø, er å legge mer innsats ned i digitale miljøskapende tiltak, som diskusjonsforum som går parallelt med forlesningsrekken og temaene.