INFO232 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Praktisk gjennomføring Opplegget har vært likt til tidligere°ar: en forelesning + gruppemøte i uken. 2 obligatoriske oppgaver (men ikke deleksamener). Jeg synes det fungerte bra, og foresl°ar ikke endringer. Jeg synes boka er bra, og bedre (for dette kurset) enn alle andre alternativer jeg har sett.

Strykprosent og frafall

Frafallet ser stort ut, men jeg vet ikke om det er større enn tidligere (første gang jeg har kurset). Strykprosenten er OK, synes jeg.

Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Ingen spesiell kommentar.

Tilgang til relevant litteratur

OK.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

I denne type kurs er det en stor fordel å kunne bruke tavle og prosjektør samtidig, men det var ikke mulig i dette lokalet.

Andre forhold

Ingen problemer. OK med en studentassistent på dette faget.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

En student kommenterte at studieveileder burde ha nevnt at faget krever lengre erfaring med programmering samt logikkfag. Dette er ikke riktig; jeg har ikke antatt noen slik bakgrunn gjorde hva som kreves klart i starten av kurset. 

Kommentar fra en annen student: “.. tar også hensyn til de som ikke har grunnlag i programmering fra før, noe som er veldig positivt.” 

Man bør kanskje passe på å si at dette er et programmeringskurs, og ikke egner seg så godt dersom man ikke liker å programmere.

Noen av studentene indikerte at pensumlitteraturen er tildels “vanskelig”. Jeg tror dog ikke at det finnes noe bedre alternativ, uten °a “dumme ned” innholdet i faget.

Litt varierende tilbakemelding på det pedagogiske opplegget i seminartimene. Denne er representativ: “Seminargruppene har fungert som ekstraforelesinger, hvor han gikk gjennom oppgaver. Jeg tror vi ville lært mye mer om vi fikk sitte ned og løser oppgaver i Prolog selv, med assistenten som hjelp.”

Et par klager på trege PCer på arbeidsplassene, samt manglende rom for
gruppearbeid.

Ev. underveistiltak

Ingen.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

•	Forelesninger: gode tilbakemeldinger
•	Seminargrupper: gode tilbakemeldinger, men fokuser mer på problemløsning.
o	Tiltak: instruer seminarleder neste gang.
•	Pensum/materiale: noen tilbakemeldinger om høy vanskelighetsgrad, men boka er den pedagogisk beste jeg vet om, og jeg synes at det er noen grunn til å endre pensum. Andre studenter synes vanskelighetsgraden var helt OK.