ARK302 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Gjennomføringen av kurset har i stor grad gått bra. Av 11 oppmeldte møtte 11 til eksamen, hvorav 11 besto eksamen. Undervisningen i emnet har vært fordelt på følgende lærere: Knut Andreas Bergsvik (emneansvarlig), Ingvild Øye, Randi Barndon, Hans-Jacob Ågotnes, Sonja Inselset (Bergen Museum) og Elizabeth Warren (Hordaland fylkeskommune). Undervisningen har vært gjennomført som en kombinasjon av forelesninger og ekskursjoner. Ekskursjonene gikk til Herand i Jondal Vindenes i Fjell. Eksamen i kurset besto av at studentene muntlig presenterte oppgaver de var gitt i forbindelse med de to ekskursjonene.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Ved Informasjonsmøte, Mi side og Informasjonshefter

Tilgang til relevant litteratur

Ingen problemer

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ingen problemer

Andre forhold

Intet å bemerke

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Emnet ble ikke evaluert, men emneansvarlig fikk muntlige tilbakemeldinger fra studentene etter at eksamen var gjennomført. Disse var positive, men enkelte studentene syntes samtidig at det var for god tid på kurset.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet fungerer godt faglig sett ved at studentene lærer seg praksis og teori og metode ved kulturminneforvaltningen. De får også innblikk i betydning av landskap i arkeologien og hvilke metoder som benyttes for å analysere forholdet mellom kulturminner og landskap. Kurset er arbeidslivsrettet, og det legges vekt på i noen grad å benytte eksterne lærere som har erfaring med det praktiske arbeidet med kulturminneloven. Det er viktig å holde fast ved dette opplegget også i framtiden. Høstens kurs tok hensyn til studentevalueringen i 2008 ved at begge ekskursjonene ble lagt tidlig i kurset. Det ble også gjennomført et planleggingsmøte mellom de ulike lærerne våren 2009 for å integrere temaene for ekskursjonen/oppgavene bedre med undervisningen og pensum.

Høsten 2010 vil kurset få litt kortere varighet ettersom eksamen på ARK 301 vil være noe senere enn det som har vært praktisert tidligere. Dette vil imidlertid ikke medføre problemer for studentene, da det inntil nå har vært relativt romslig med tid. Det er behov for pensumrevisjon på kurset.