EXFAC - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Dette introduksjonskurset er som tidligere basert på 16 forelesninger og 14 seminarer om utvalgte emner knyttet til samspillet mellom rett og samfunn. Kurset er delt i tre deler: 1) allmenn innføring i rettsregler, rettssystemet, rettsstaten og noen få punkter om internasjonal rett 2) juridisk metode 3) utdypning av enkelte aspekter i samspillet mellom rett og samfunn, som rett og politikk, rett og moral, rettssikkerhet, vern mot diskriminering, strafferett og rettens legitimitet.

Annen underivsning: felles øvingsoppgave i juridisk metode

Kurset som helhet, inkludert forelesningene og seminarrekken, har som tidligere år fungert fint, men gode tilbakemeldinger fra studentene mht både gjennomføring og utbytte.



Strykprosent og frafall



Karakterfordeling



Studieinformasjon og dokumentasjon

Læringsutbyte/resultat
Etter at kurset er gjennomført skal studenten 

- kunne redegjøre for en prinsipiell forståelse for forholdet mellom rett og samfunn, herunder
o redegjøre for de sentrale institusjonene i det norske rettssystemet 
o forklare sammenhengen mellom norsk og internasjonal rett
o redegjøre for rettsstatens ide, sentrale prinsipper og verdigrunnlag
o redegjøre for hvordan retten fungerer i et samfunn
o redegjøre for hva som kjennetegner rettsanvendelse
o drøfte prinsipielle sider ved rettsutviklingen i et samfunn
o drøfte spørsmål knyttet til rettens legitimitet
- kunne formidle denne forståelsen på en selvstendig, balansert og nyansert måte, både muntlig og i en strukturert skriftlig fremstilling
- kunne redegjøre for grunnleggende juridisk metode
- kunne forklare hva et rettsspørsmål er
- kunne søke etter juridisk kunnskap på egen hånd, både elektronisk og gjennom bruk av bibliotek
- kunne bidra aktivt i diskusjoner om samspillet mellom rett og samfunn

Tilgang til relevant litteratur

Det ble brukt en lærebok Bernt/Mæhle: Rett, samfunn og demokrati og en materialsamling med diverse stoff til seminarsamlingene

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Stort sett greit. Før semesterstart var det booket forelesninger i to auditorier pga større forventet studenttall. Etter ca 1 uke ble forelesningene avholdt i bare ett auditorium. 

De første forelesningene krever at studentene får oppkopiert og utdelt forelesningsmateriale. Enkelte forlesninger ble det noen misforståelser og forsinkelser ift dette materialet, noe som skapte merarbeid for foreleser. Men stort sett ble dette greit løst.

Lyden i auditoriet har flere ganger skapt problemer: Studentene har klaget over at det er vanskelig å høre hva foreleser sier. Til tross for at pc-vakt ble innkalt i forbindelse med flere forelesninger, ble ikke problemet løst. Bedre headset til trådløs mikrofon bør vurderes.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Referansegruppemøte

Oppsummering av innspill

Forelesningene:
Godt utbytte. Positivt med støtteark. Det var ulik oppfatning om de noe forkortede
støttearkene til de 3 siste forelesningen inneholdt tilstrekkelig informasjon (bevisst gjort av
kursansvarlig av pedagogiske hensyn). Støttearkene gjør det lettere å følge med og gjør det
lettere å høre etter fordi en slipper å skrive så mye. Dessuten er støttearkene til hjelp ved
forberedelse til eksamen. Flott og gøy med eksempler i forelesningstimene. Forstyrrende når
noen kommer for sent. Kom ønske om at disse burde utvises fra timen/ikke burde få komme
inn før etter pausen. Ønske om å flytte all informasjon til slutten av forelesningstimen. Litt
mye å lese til enkelte forelesninger. Passe antall forelesningstimer.
Seminarene:
Kjempepositivt. Fin oppstart. Bra at det er obligatorisk undervisning. Sosial kveld var et
veldig positivt innslag. Positivt med 2 fremføringer hver Lite diskusjoner i enkelte grupper.
Blanding av undervisning og egeninnsats. Blir involvert. Diskusjonen går tregere hvis
studentene er lite forberedt. God struktur/løsning men kan bli litt knapt med tid. Noen
seminarledere trakk frem hovedkonklusjonener hvis gruppen kom på villspor mens noen
grupper savnet at det ble holdt litt igjen når gruppen beveget seg for lagt bort fra temaet. Mye
diskusjon, men ofte bare med noen få fra gruppen. Noen seminarledere var veldig flinke til å
inkludere alle – spurte direkte. Noen synes det var greit at seminarleder brøt inn i
framføringen – andre ikke. Positivt med kort gjennomgang etter fremføringen. Saklige og
hyggelige tilbakemeldinger. Dom på engelsk og norsk ble hovedsakelig lest på norsk. Bør
presiseres neste år at begge versjoner forutsettes lest.
Øvingsoppgaven:
Ønsker ordgrense. Ble kastet ut i noe nytt og usikkert. Lærer av å feile. God kommentering
men litt ulikt. Ønsker en mønsterbesvarelse i etterkant, i hvert fall i forhold til form/struktur.
Seminaroppgaven:
Grei oppgave. Fikk tilbakemelding på mail (på utkastet). Noen ønsket tilbakemelding én til én
etter innlevering av 1. utkast - andre ikke da deres utkast fikk gode og konstruktive
kommentarer. Seminarledere var åpne for at studentene kunne komme på kontoret/sende mail.
Noen ønsker karakter på oppgaven.
Litteraturen:
Lett å lese. Klart bilde av hva en må få med seg. En del gjentagelser. Fint delt opp. Bernt sine
kapitler var mer komplisert. Noen synes nynorsk-kapittelet var vanskelig å forstå – andre
veldig positiv til dette og synes det var et godt kapittel. Bra med stikkord. Materialsamlingen
må oppdateres i forhold til skriving av seminaroppgaven (overgang fra papirinnlevering til
levering på Kark).
Kunnskapsprøven:
Kursprøven var OK, men litt uenighet i forhold til om det i stedet for ”svar på spørsmålene”
burde stå ”grei ut” fordi en da kan vise ”alt en kan” i stedet for bare å svare på spørsmålene.
Gjennomføringen i eksamenslokalet var dårlig. Ingen fikk forlate lokalet før 10.45 og det var
lange køer ved innlevering av besvarelsen. Grunnen til dette var mange kandidater og få
vakter. Fakultetet la ut melding samme dag om at det for fremtiden når Fantoft Idrettshall skal
benyttes som eksamenslokale på store eksamener, så vil man som hovedregel dele lokalet i to
med skillevegg. Da vil det være to sett med hovedvakter og eksamensvakter og dermed vil
alle prosesser gå raskere.
Kurs i regi av biblioteket (Søk og skriv og Sitering og etikk)
Noen synes det var nyttig mens mange andre gikk i pausen. En kunne lese seg til kunnskapen
ut fra det som ble lagt inn i fillageret. Kursleder var usikker på kommentering i forhold til
seminaroppgaven. Noen mente det er viktig med et slikt tilbud men at det tok for lang tid og
at begge kursene med fordel kunne vært slått sammen til ett kurs.
Lite engasjerende forelesning.
Kark:
Veldig greit, lett å bruke.
Mi side:
Fugerer veldig bra. Noen synes det var for mange meldinger samlet under ett. Det ble da
informert om at det er mulig å gå inn på det aktuelle emnet og dermed kun å få opp
informasjon som angår dette.
Det kom ønske om å sette av mer tid til å samle faddergruppene slik at alle som ønsket det
kunne få hjelp til registrering og alt det som må ordnes den første uken.
KKB – ref.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Innføring av ordgrense på øvingsoppgaven.