HIS101 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisninga var forelesninger, 3 dt pr uke, gjennom hele semesteret, en obligatorisk øvingsoppgave som studentene fikk tilbakemelding på, dessuten tilgang til egne debattsider og ressurser på Kark. 
Forelesningene i HIS 101 er kronologisk lagt opp, og foreleserne er fagfolk innen hver periode, med 2 forelesere innen antikkens historie, 2 i midddelalderhistorie og 3 i tidlige moderne tids historie. Etter faglærers vurdering fungerer forelesningsformen godt for et oversiktsemne som HIS 101.

Strykprosent og frafall

Se pdf.fil for HIS101

Karakterfordeling

Se pdf.fil for HIS101

Studieinformasjon og dokumentasjon

Instituttet har utarbeidet pensumliste og emneomtale som studentene får kjennskap til gjennom et trykt informasjonshefte og gjennom instituttets nettsider. 

Tilgang til relevant litteratur

Pensumlitteraturen fins i bøker og et utarbeidet kompendium, er tilgjengelig gjennom Studia og UB. Det er ikke kjent at det har vært noen problemer med dette i dette semesteret.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Forelesningene har vært holdt på Dragefjellet og i SV-bygget. En foreleser hadde problemer med det tekniske utstyret i Store auditorium i SV-bygget. Ellers e har det vært et problem at foreleserne ikke slipper inn i byggene før kl.8 om morgenen. Det er seint når forelesningen skal starte kl.8.15.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evalueringsskjema ble delt ut på siste forelesningen, fylt ut i løpet av 10-15 minutter, og deretter samla inn igjen. Det var 23 spørsmål å svare på, flest lukka, noen åpne. Alle tilstedeværende leverte skjema. I forhold til antallet studenter som tok eksamen i dette emnet, var svarprosenten på 50. Det kunne ha vært interessant å få vite hva den halvdelen av studentene som ikke var på siste forelesning mener om undervisninga.

Oppsummering av innspill

Studentsvarene gir inntrykk av at studentene er godt fornøyd med foreleserne, de gir gjennomgående rosende omtale for både fagkunnskap, engasjement og formidlingsevne.  Studentene gir uttrykk for at de er interessert i emnet og at de syns pensum og undervisning fungerer godt sammen. For dette emnet ser også arbeidsinnsatsen til studentene ut til å være forholdsvis god. Studentene rangerte samla det faglige utbyttet av emnet til 8,2 på en skala fra 1 til 10. 

Ev. underveistiltak

Det var ingen underveisevaluering.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

I det store og hele fungerer dette emnet godt. Men i en forelesningsrekke der det er involvert mange forelesere bør det hele tiden være oppmerksomhet med hensyn til sammenhengen i serien som helhet. Det bør hvert semester vurderes om den faglige kommunikasjonen foreleserne i mellom bør styrkes med møter før og i løpet av semesteret.