KJEM251 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

OK

Strykprosent og frafall

Strykprosent og frafall er  0, så dette må betraktes som bra. Dårligste karakter var C, så ingen studenter var i nærheten av stryk. 

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakter er B. Dårligste karakter er C, så fordelingen har et høyt middel. Dette er som forventet på et kurs på 200-talls nivå, og med kun 10 studenter. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ingen spesielle kommentarer.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken er bra. Noe undervisningsmateriale fra web har også blitt benyttet. Lett å få tak i støttelitteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Undervisningslokalet (A3, Realfagbygget) egnet seg bra for antall studenter. God mulighet for kommunikasjon med studentene. Har brukt hovedsaklig powerpoint-presentasjoner, men det vurderes å gå over til mer innslag av tavleundervisning, da det virker som om studentene da er mer fokuserte.

Andre forhold

Det kunne absolutt vært en fordel om studentene har bedre bakgrunn i fysikk og matematikk. Må bruke en god del unødvendig tid i starten av kurset på å introdusere grunnleggende fysiske og matematiske begreper. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevaluering ble gjennomført via web på Mi side. 60 % av studentene deltok. Det er ønskelig å øke deltakelsen. Et forslag kan være å korte ned på antall spørsmål som stilles. 

Oppsummering av innspill

Noen studenter har gitt tilbakemelding at progresjonen i forelesningene er litt lav. Jeg har valgt å gå litt sakte fram i starten for å få alle studentene med på de grunnleggende begrepene, noe som er nødvendig med den bakgrunn flertallet av studentene har. Det har vært et problem å synkronisere gjennomgang av teori på forelesning og praksis på lab (noe studentene også har kommentert), og jeg vil prøve å forbedre dette.  En del studenter ønsker mer tid på laboratoriet, men dette er dessverre ikke mulig å gjennomføre i kursets nåværende form. 

Ev. underveistiltak

Ingen

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

70-80 % av studentene gir karakter 4 eller bedre som  tilbakemelding på kurset. Med bakgrunn i dette vil den nåværende strukturen stort sett beholdes. Men som nevnt over vil det bli gjennomført tiltak som gjør at teori og praksis er mer samkjørt.