PED321 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kursdelen organiseres ved hjelp av læringsplattformen Luvit. Studentene er organisert i grupper og hver gruppe har en veileder. Denne veilederen gir tilbakemelding på studentenes tekster og er ellers tilgjengelig for faglige diskusjoenre og spørsmål studentene måtte ha. 

Strykprosent og frafall

Det har vært frafall av 4 studenter i løpet av høstsemesteret. Dette skyldes først og fremst at disse studentene opplever studiet som mer arbeidskrevende enn forventet. 

Karakterfordeling

Hele skalaen er brukt. 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Administrativ koordinator gjør en svært ryddig og helt nødvendig jobb med å informere studenter og formidle kontakt. Også faglig ansatte er lett tilgjengelig for studentene via læringsplattformen, per e-post og telefon. 

Tilgang til relevant litteratur

Biblioteket gjør en svært god jobb, er oppsøkende og flinke til å lære opp studentene som kommer på mastersamling i Bergen, hvor et 3-4 timers bibliotekkurs inngår. Bibliotekpersonale er også svært kyndige og hjelpsomme når det gjelder å støtte enkeltstudenter som tar direkte kontakt. Denne funksjonen er særlig nyttig for IKT-studentene som for de fleste sitt vedkommende ikke bor i Bergen. Enkelte studenter som bor i utkant-Norge eller i utlandet gir tilbakemelding om at det kan være tidkrevende og komplisert å få tilgang til litteratur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Luvit fungerer tilfredstillende for studiets arbeidsform.

Andre forhold

Alle faglærere, utenom en førstestilling, er midlertidige ansatte og/eller eksterne. Dersom studiet skal kunne vidareføres og utvikles er det helt nødvendig med langsiktige og faste stillingsressurser. Det er svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggande ressurser frå år til år, samt å engasjere faglærere fra semester til semester.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentene har fått mulighet til å evaluere studiet ved hjelp av elektronisk evalueringsverktøy som anonymiserer scvarene

Oppsummering av innspill

Studentene signaliserer at de er svært fornøyd med studiet. De beskriver studiet som arbeidskrevende og utfordrende, men svært lærererikt. Enkelte studenter ønsker å få mer detaljert lesehjelp og noen vil svært gjerne ha videoforelesninger.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Fagmiljøet har fått god rutine og kompetanse på gjennomføring, veiledning og evaluering. Faglig sett er studiet svært vellykket og det er derfor beklagelig at det ikke er allokert flere faste undervisningsressurser slik at studiet kan få en mer stabil ressurstilgang. Studiet har en faglig førstestilling som har et overordnet faglig ansvar for studiet. Dette sikrer til ei viss grad stabilitet, kontinuitet og videre utvikling av studiet over tid. Men vi vil nok en gang understreke at studiet er SVÆRT sårbart ettersom alle faglærere, utenom den ene førstestillingen, er midlertidig ansatte og/eller eksterne. Det helt nødvendig med flere stabile faglige ressurser. Igjen - det blir opplevd som svært krevende å skulle forhandle om helt nødvendige og grunnleggende ressurser og å finne eksterne/midlertidig ansatte som kan undervise hvert semester