SOS302 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset ble denne høsten holdt som blokkundervisning. Undervisningen ble gjennomført som forelesninger. Enkelte etterlyste flere seminarer med plass for deltakelse og diskusjon.

Strykprosent og frafall

Ingen av studentene fikk stryk karakter

Karakterfordeling

Eksamenskarakterene var gode. Gjennomsnittet lå på karakteren B.

Studieinformasjon og dokumentasjon

Det var litt uklarheter med hensyn til eksamensform. Det forrige kurset hadde krevet essay i tillegg til hjemmeeksamen. Studentenes tilbakemelding på det forrige kurset var at essay ble for mye som tilleggskrav til hjemmeeksamen. Kravet ble derfor frafalt for inneværende semester. Noen studenter stresset litt med dette fordi de hadde lest teksten fra forrige semester. Frafall av essay kravet ble imidlertid opplyst om av faglærer på introduksjonsforelesningen.

Tilgang til relevant litteratur

Pensum besto av ulike introduksjonsbøker og diverse artikler relatert til forelesningene. Tilgangen til pensumlitteratur var uproblematisk. Generelt sett var studentene fornøyd med pensum.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Lokaler og undervisningsutstyr var helt i orden og fungerte godt. 

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring



Oppsummering av innspill

Dette semesteret ble undervisningen gjennomført som blokk undervisning med tre doble forelesninger pr. uke. Det var ulike tilbakemeldinger om dette fra studentenes side var delte. Stort sett var studentene fornøyd med forelesningenes innhold og gjennomføring. 3 av de seks studentene som evaluerte kurset ga negativ tilbakemelding på blokk undervisning som form og etterlyste en blanding av seminarer og forelesninger med mer tid imellom.

Studentene etterlyste mer bruk av kursets kjernebok (Scott) i forelesningene. Man bør diskutere om dette er et kurs som egentlig skal ha noen hovedbøker fordi kurset som helhet er påtenkt som et kurs hvor studentene skal bli kjent med forskningen på instituttet og hvilke perspektiver staben anvender.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

De fleste studentene syntes kurset var lærerikt og interessant. Foreleserne gjorde en god jobb og kvaliteten på undervisningen er vurdert som god. Studentens hjemme eksamen viser også at det faglige nivået har fungert godt. Studentene fikk gjennomgående gode karakterer og viste at de hadde fått  godt utbytte av undervisningen. Studentenes etterlysning av ”en rød tråd” i kursets pensum kan være verdt å reflektere over. Samtidig kan det være slik at det nettopp er mangfoldet av perspektiver som er den indre sammenhengen som studentene etterlyser.

Forslag til forbedringstiltak ligger i å lage seminarer hvor studentene får delta mer direkte i undervisningen.