INFO361 - emnerapport 2009 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Jeg hadde justert undervisningene litt fra erfaringene fra forrige semester. Blant annet kjørte jeg nå 3 timers seminarer hver uke, I stedet for 4 timers som ble for utmattende for studentene. 3 timer fungerte bra, selv om jeg ofte følte at vi hadde for kort tid. Studentene var svært fornøyd med den tredelte inneldingen av kurset: Design, Forskning og Rammeverk. De var også svært fornøyde med de praktiske oppgavene underveis, og det gode diskusjonsklimaet vi klarte å skape i klasserommet.

Strykprosent og frafall



Karakterfordeling

Alle studentene var svært engasjerte og aktive. Det var svært vanskelig å sette karakterer i dette faget.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Studentene kjøper 2 bøker (Heims og Cairns&Cox). I tillegg ble det til hvert seminar lagt ut mellom 2 og 5 artikler på Fillageret. Dette gav et variert og bredt utvalg av literatur.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Fungerte greit både lydmessig, visning av bilder film og å komme ut på nett.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentene fikk i oppgave å skrive en egenevaluering av sin deltakelse på kurset. Disse ligger under studentenes respektive mapper på Fillageret. Resultatene viser at justeringene jeg gjorde fra forrige semester var gunstige – mye syntes å ha falt på plass. Jeg henviser ellers til disse evalueringene.

Oppsummering av innspill



Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Et fantastisk kurs å undervise på – engasjerte studenter i en såpass liten gruppe at de fleste undervisningsmessige grep er mulige. Jeg synes at opplegget i år fungerte ypperlig, og at forbedringstiltak ligger i å rendyrke denne undervisningsformen: Lage enda bedre oppgaver, bytte ut artikler, endre seminar-tema osv. 

Hovedmålet med kurset var å få studentene til å jobbe aktivt og å tenke selv, samt forberede seg mot master-oppgaven ved å introdusere forskning i  HCI. Endel pedagogiske grep ble tatt for å skape et åpent diskusjonsklima. I stedet for å si at noe var feil kastet jeg alltid ballen tilbake: “Er dere andre enige i det som nettopp ble sagt?”