MKU101 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset ble gjennomført på en tilfredsstillende måte, til tross for utfordringene som oppsto da en av de tre oppsatte foreleserne ble sykmeldt. Undervisningen ble utført av to stipendiater som pliktarbeid og en postdoktor, eksamensarbeidet ble utført av en stipendiat, en postdoktor og en fast ansatt. Undervisningen består av forelesninger samt ett oppgaveseminar. I tillegg skriver studentene en obligatorisk oppgave som må være bestått for å kunne gå opp til eksamen.

Strykprosent og frafall

Her regner jeg med at andre skaffer tallene

Karakterfordeling

Her regner jeg med at andre skaffer tallene

Studieinformasjon og dokumentasjon

Ved orienteringsmøte og bruk av Min Side, og meldinger på forelesninger.

Tilgang til relevant litteratur

Det er et gjentakende problem at pensumlitteraturen kommer noe sent på plass på Studia i forhold til undervisningstart, eller i siste liten viser seg å ikke være tilgjengelig, hvilket innebærer utskifting av pensum og ofte ytterligere utsettelse av pensumlesing for studentene.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Har fungert tilfredsstillende.

Andre forhold

?

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Evaluering er ikke blitt gjennomført 2009.

Oppsummering av innspill

Se over

Ev. underveistiltak

Se over

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet er sårbart fordi det er få personer i miljøet som er disponible til å eller har kompetanse til å undervise i det, og det er helt avhengig av stipendiater med arbeidsplikt for gjennomføringen. Ved sykdomsfrafall våren 2009 ble det nødvendig å legge om pliktarbeidplanene for en stipendiat som i utgangspunktet ikke skulle ha undervisning i dette emnet, for at denne kunne tre inn som vikar. Skjer noe liknende på nytt i 2010 eller 2011 vil man i verste fall ikke kunne tilby studentene undervisning. Emnet har obligatorisk oppgaveskriving, men kun ett oppgaveseminar (én dobbelttime). Det ville uten tvil vært en fordel å øke undervisningstilbudet omkring oppgaveskriving, dersom man hadde ressurser.