BIOBAS - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring



Strykprosent og frafall

Se rapport fra FS

Karakterfordeling

Se rapport fra FS

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Spørreundersøkelse på "Mi side"

Oppsummering av innspill

Evalueringene viser:
At studentene er forholdsvis godt fornøyd med undervisningen og det faglige innholdet, men det er fortsatt en del ting vi kan gjøre for å stimulere studentene til positiv innstilling og læring.

Bra tilbakemeldinger, men kan bli bedre. Her er noen eksempler:
- Noe overlapping i forelesningene
- En del smak og behag, f.eks angående tavle og powerpoint
- Verdsetter systematikk og oversikt i fremvisning og fremstilling
- Tekniske problemer i audtioriene - forstyrrende 
- Tilbakemeldingene sier at vi bør bruke mikrofon
- Bli bedre i å legge ut handouts 3 dager før forelesningen
- Forklare nye ord og uttrykk - terminologi
- Husk at det er både odontologer og ernæringsstudenter i tillegg til medisinere
- Etterlyser praktisk informasjon ved semesterstart


Labkurs - omtrent halvparten finner dem ”lite nyttige” eller ”unyttige”. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Det faglige innholdet i Biobas fremstår som helhetlig og furnuftig mhp temaene og deres rekkefølge. For kommende kull vil vi søke å forbedre infrastrukturen mhp administrasjon og kommunikasjon til studenten, i tillegg til at vi gjør noen konkrete forbedringer for å forbedre kursets "svake punkter":

Generelle tilltak:
- rasjonallisering og forbedring av arbeidsprosesser
- Ettersyn og revisjon av støttematriell som leveres til studentene (kurshefter, planer, pensum etc)


Kollokvier: 
Problem - Her har det vært dårlig oppmøte. I tillegg mister vi PhD-assistansen vi har hatt for å organisisere oppgavene.
Tiltak - Forsøker å gjøre dette tilbudet mer attraktivt ved å utfordre lærerene til i større grad å bruke kolloviene som verktøy i sin undervisning. Alle oppgavene samles i et hefte.

Labkurs:
Problem - Kursheftet innholder en rekke småfeil og unøyaktigheter. I tillegg ønsker studentene mer praktisk informasjon om øvelsene i kursgjennomgangen.
Tiltak - Revisjon/oppdatering av kursheftet. Kurslederene opplyses om at studentene ønsker mer praktisk inforomasjon om utførelsen av oppgaven.

Momentliste:
Problem - Den nåværende formen fremstår noe uryddig og tungvint.
Tiltak - Revisjon til nytt og mer beskrivende format uten datoer.

Informasjon og dialog:
Stimulere til kommunikasjon med studentene (lærere og administrasjon), blant annet med bruk av "Mi side"