KJEM110 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen omfatter emnene KJEM110 og FARM110. Rapporten gjelder derfor begge emnene om ikke annet er spesifisert. 

Undervisningen ble gitt som forelesninger (2x2t pr uke), kollokvier (4x2t pr uke), og orakeltjeneste i uken før eksamen. I tillegg ble det utført et laboratoriekurs med 5 øvelser over 5 uker. Det ble gitt laboratorieforelesninger (2t) i tilknytning til øvelsene. Laboratoriekurset ble gjennomført de fire første dagene i uken, men annenhver uke. Dette forlenger kursperioden, men gir en jevnere arbeidsbelastning og studentene får bedre tid til journalskriving. I tillegg blir det godt samsvar mellom tema i forelesningene og øvelsene på laboratoriekurset. Forelesningene ble avsluttet i midten av mai for å unngå kollisjoner med eksamensforberedelser i andre emner. Kollokvier og orakeltjenesten fortsatte frem til eksamen 4. juni. 

Fremmøtet på kollokviene er tradisjonelt dårlig, slik at tilbudet i vår var redusert. Likevel ble kollokviene dårlig besøkt, og etter påske ble bare to kollokviegrupper videreført. Grunnen til dårlig fremmøte kan være at fullstendige løsninger til alle oppgavene ble lagt ut etter hver kollokvieuke. Dette er populært, men fremmer ikke behovet for å gå på kollokvier.
Fremmøtet på forelesninger og lab-forelesninger var imidlertid meget godt. 

Emnet inneholder en obligatorisk innleveringsoppgave med frist 23. februar. Det blir ikke gitt karakter for innleveringsoppgaven, men 40% må være korrekt for å få oppgaven godkjent. Det ble oppdaget fusk (kopiering) ved den obligatoriske innleveringen og enkelte klarte ikke å overholde innleveringsfristen. Instituttet bør samordne sitt reaksjonsmønster i slike saker. For å begrense kopiering i forbindelse med laboratoriekurset, måtte studentene skrive under på at kopiering kunne føre til bortvisning. 

Emnet inneholder også en midtsemestereksamen basert på flervalgsprøver over 2 timer. Eksamen ble gjennomført 23. mars uten problemer, og oppfattes stort sett som en positiv del av mappen. Studentene fremhever fordelen ved at en blir tvunget til jevnt arbeid gjennom semesteret. De fleste gjorde det som ventet eller litt dårligere enn ventet på denne eksamenen. 

Strykprosent og frafall

Det er lite frafall for emnet. Det er positivt siden de fleste tar emnet for første gang og har liten lab-erfaring. Det meldte seg reelt 87 studenter til laboratoriekurset og 79 fullførte. Tilsammen 85 studenter gjennomførte midtsemestereksamen. Til avsluttende eksamen var det til sammen 140 studenter påmeldt, 100 møtte og 85 besto eksamen. Det gir en strykeprosent på 15% av dem som møtte. Dette er omtrent som for V2008 (16%). Strykeprosenten på midtsemestereeksamen var 18% og ga dermed litt dårligere resultat enn til avsluttende eksamen. 

Karakterfordeling

Karakterfordelingene i de to emnene er (antall studenter i parentes): KJEM110: A(7), B(16), C(19), D(13), E(13), F(14) FARM110: A(4), B(5), C(5), D(2), E(1), F(1). Dette gir snittkarakter C for KJEM110 og B for FARM110, og karakterer som er rimelig bra fordelt. Karakterene beregnes som et vektet middel av midtsemestereksamen (30%) og avsluttende eksamen (70%). 

Studieinformasjon og dokumentasjon

Studentportalen/Mi side fungerer utmerket som forum for opplysninger og løpende informasjon. Laboratorieheftet og alle kollokvie- og eksamensoppgavene, samt fasit til disse blir også lagt ut der. Informasjon blir også gitt på forelesningene. I tillegg blir en mengde spørsmål og henvendelser besvart på e-post. Evalueringen tyder også på at studentene er godt fornøyde med informasjonen i løpet av semesteret.

Tilgang til relevant litteratur

Læreboken og hjelpelitteratur blir solgt gjennom Studia. Studentene er bra fornøyd med læreboken (indeks 75). Laboratorieheftet og tidligere eksamensoppgaver blir gjort tilgjengelig på Studentportalen. Det samme gjelder fullstendige løsningsforslag til kollokvieoppgaver og eksamensoppgaver.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Auditorium 1 fungerer godt som forelesningsrom. Det audiovisuelle utstyret fungerer bra, bortsett fra at mikrofon og høyttaler fungerer dårlig. Studentene opplever det som en fordel at både lysark, tavle og prosjektør kan brukes i undervisningen. I tillegg blir det utført en rekke demonstrasjonsforsøk. Laboratoriesalene ble benyttet de fire første dagene i uken og med maksimalt 20 studenter pr gruppe. Lokalene og ordningen fungerte fint. Det eneste problemet kan være kollisjon med KJEM122, som er et emne med mye laboratoriearbeid og som benytter de samme laboratoriearealene. 

Andre forhold

KJEM/FARM110 blir i vårsemesteret i stor grad tatt av studenter som ikke tar sikte på BSc eller MSc i kjemi. Noen har tatt KJEM100 om høsten og fortsetter med KJEM110 i vårsemesteret. Det er ca 30% som har 3KJ som bakgrunnskunnskap. Dette gir en nokså inhomogen gruppe av studenter der kunnskapsnivå og interesse for faget varierer sterkt. Dette er en utfordring for foreleser og laboratoriepersonalet. I tillegg er det mange ulike emner som blir tatt ved siden av KJEM110. Noen av disse krever feltarbeid og ekskursjoner. Avviklingen av emnet krever derfor god planlegging og fleksibilitet i gjennomføringen. 

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det ble gjennomført nettbasert evaluering. Dette funger bra, men bare 31 studenter svarte. Dette utgjør bare en tredjedel av studentene. Det anbefales at evalueringen foretas etter at laboratorieundervisningen er ferdig, men før eksamen. For KJEM110 vil det si i begynnelsen av mai.

Oppsummering av innspill

Studentene gir svært god tilbakemelding på forelesningene og rapporterer at klarhet i fremstilling (indeks 87), engasjement i fremstillingen (indeks 85) og læringsutbyttet (indeks 85) er stort. Gjennomføringen av laboratoriekurset får også god kritikk med ros av lab-personalet. Studentene rapporter at de får god hjelp på laboratoriet. Læringsutbyttet er også her bra (indeks 67). Mange av studentene synes også at de kunne fått karakter på laboratoriearbeidet, siden så mye tid blir brukt på denne delen av undervisningen.

Kollokvielederne får også god tilbakemelding, selv om bare et fåtall av studentene følger kollokviene. Studentene setter pris på gode notater fra forelesningene og på variasjon i fremføringen. Særlig er demonstrasjonsforsøk populære. Studentene oppfatter laboratoriekurset som arbeidskrevende. Totalt sett blir arbeidsmengden vurdert som noe større enn 10 studiepoeng. Trivselsfaktoren er høy med god kontakt med undervisningspersonalet og medstudenter.

Ev. underveistiltak

Resultatet av midtsemestrereksamen ga i år omtrent samme eller litt dårligere resultat enn til avsluttende eksamen. Eksamen i år ble lagt til 4. juni, dvs. etter KJEM131 (26. mai), men før KJEM130 (10. juni). Dette ser ut til å fungere bra. 

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Emnet KJEM/FARM110 ser ut til å fungere godt. Den totale arbeidsmengden synes å være passe eller litt stor i forhold til 10 stp. Kombinasjonen av KJEM/FRAM110, 130 og 131 i vårsemesteret er imidlertid arbeidskrevende på grunn av laboratoriekursene. Mange av studentene har ingen eller liten erfaring med kjemisk laboratoriearbeid og oppfatter spesielt starten av kurset som svært arbeidskrevende. Det vurderes derfor å dele den første øvelsen i to og bruke en lab-dag ekstra. Det er rom for dette i et vårsemester.

Eksamensresultatene er tilfredsstillende med tanke på studentenes bakgrunn og målsetninger og har holdt seg relativt konstant. Innføring av karakter for gjennomføring av laboratoriekurset er blitt vurdert, men vil ikke bli gjennomført foreløpig.