KJEM250 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Går greit, svært god hjelp fra rutinert lab-personale.

Strykprosent og frafall

Lite (eller ingen) frafall blant de som startet på lab-kurset. Alle møtt på eksamen.

Karakterfordeling

Totalkarakterene omtrent som før, men delkarakterene annerledes. Dårligere mappekarakterer og bedre eksamenskarakterer enn før. Hele skalaen fra A-E brukes på mappen og A-F på eksamen.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK i dag, men vi vil møte et problem med dagens organisering hvis det skal tas opp flere studenter.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

OK

Oppsummering av innspill

- Vi får greie kritikker der det er brukt ressurser, det er hyggelig. Så får vi litt mindre greie kritikker der vi ikke har brukt ressurer. - Studentene bruker for mye tid på føring av lab-rapporter, og det er åpenbart uklart for dem hva som forventes (noen ganger er det uklart også for andre). 
- Det har vært for dårlig fremmøte ved gjennomgang av regneøvelsene. Først og fremst fordi studentene ikke har regnet igjennom disse på forhånd. Det kan skyldes at de til en viss grad kolliderer med føringen av en del av de mer omfattende lab-rapportene. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

- Det første som det bør gjøres noe med er lab-heftet. Øvelsene bør ha et mer standardisert oppsett. Det må bli tydeligere hva som kreves av lab-rapportene, og det bør settes begrensninger på antall ord slik at studentene tvinges til å tenke igjennom hva som er essenselt. 
- Læringsutbyttet på noen av labøvelsene bør vurderes.
- Mer bruk av kvalitetssikring (referanseprøver, blank-prøver, etc) bør innføres.
- Fremmøtet på regneøvelsene kan sannsynligvis forbedres ved å flytte øvelsene lenger ut i semesteret slik at man unngår kollisjon med føring av lab-rapporter. En reduksjon av omfanget av regneøvelsene bør også vurderes.