MOL202 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Undervisningen bestod av forelesninger og syv laboratorieøvelser med rapport. Våren 2009 ble det innført skriftlig eksamen (100 %) i emnet. 

Strykprosent og frafall

Kandidater		Totalt 		K/M
Meldt:			25		23/2
Møtt:			25		23/2
Stryk%:		         4		1/0
Studiepoengproduksjon: 240

Karakterfordeling

A: 16, %   B: 28%   C: 24%    D: 20 %    E: 8%
Snitt: C

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr



Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Det kom inn svar fra 9 av 25 meldte studenter på den elektroniske emneevalueringen på Mi Side. Dette tilsvarer 36 % av de oppmeldte studentene. Svarprosenten i MOL202 ligger på samme nivå som for studentevalueringer i andre molekylærbiologiske emner, men lavere enn det som er ønsket.

Oppsummering av innspill

Av de som svarte på studentevalueringen tilhørte 32 prosent av studentene et bachelorstudium og fire prosent gikk på årstudium. De fleste studentene (29,1 %) hadde fullført 10-30 studiepoeng i molekylærbiologi, mens 8,3 prosent hadde fullført 90 studiepoeng eller mer. Majoriteten av studentene som svarte er enig i at arbeidsmengden tilsvarer 10 studiepoeng og at forkunnskapskravene MOL100, MOL200 og et laboratoriekurs i kjemi er svært relevant.
Videre har studentene savnet forkunnskaper (8 %), praktisk veiledning på laben (16 %) og tilbakemelding på rapport (12 %). Studentene kommenterte at forlesingene på fredager burde være mer rettet mot det praktiske arbeidet og hvorfor metodene brukes. I tillegg syns studentene at det varierte hvor detaljert kurslederne forklarte og det ble derfor forvirring rundt hvordan utstyret skulle brukes. Studentene har sammenlignet rapportene sine og sett at tilbakemeldingene varierte. Ulike personer har fått ulike rettinger og dette har gjort studentene usikre før eksamen.
Kurset hadde en omvisning blant forskergruppene i 5.etasje, og 16 prosent av studentene hadde et svært stort eller stort utbytte mens 20 prosent hadde middels eller lite utbytte. Alle de syv laboratorieøvelsene har blitt sett på som svært, til dels eller middels relevante. Laboratoriegjennomgangene på fredager er vurdert til lite relevant eller bortkastet av åtte prosent, 20 prosent mener de er til dels relevante og åtte prosent mener de er svært relevante.
 Den generelle oppfatningen av kurset er helt greit (12 %) eller bra/svært bra (24 %), og kurset sitt innhold og mål svarer til alle sine forventinger. Kurset fungerte bra for de aller fleste av studentene. Læreboken er dårlig i følge åtte prosent av studentene, mens 24 prosent mener den er helt grei. Et knapt flertall av studentene (20 %) mener det er passelig mengde med obligatorisk aktivitet i emnet, mens 16 prosent mener det er for mye. 

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak