PED211 - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

PED 211 er en kombinasjon av ukentlige forelesninger og seminarer kombinert med klasseromsobservasjoner. Alt i alt et fyldig og variert tilbud, der utfordringen blir å få disse tre undervisningsmåtene til å henge sammen med hverandre og kursets målsettinger. Kurset er bygget opp rundt 4 tema, noe som igjen kan fungere splittende hvis ikke alle involverte er observante på sin plass i helheten. Har våren 2009 fungert OK, takket være en seminarleder som har sørget for kontinuitet.

Strykprosent og frafall

18 var oppmeldt til eksamen, og alle bestod eksamen. 

Karakterfordeling

Gjennomsnittskarakteren var C, fordelt på:
A:2
B:6
C:7
D:2
E:1

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur



Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

OK

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentevalueringen er gjennomført ved hjelp av REFLEKS

Oppsummering av innspill

Et av kursets styrker, og utfordring, er  de fire klasseromsobservasjonene som studentene skal gjennomføre. Det er uenighet i studentgruppen om hva som kommer ut av disse. Noen er svært fornøyd, mens andre ser ikke nytteverdien.Ikke alle av de fire foreleserne har vært like flinke til å knytte undervisning, pensum og emnets målsettinger sammen. Seminarene har fungert godt, bra med en fast seminarleder. Noe lange, flere studenter mener at 4 timers seminartid med fordel kan kuttes til 2. Noen studenter mener også at observasjonsrapportene burde være obligatoriske.

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Stykkevis og delt har PED 211 fungert greit, men et grep om helheten mangler. Emneansvaret kan være vanskelig å forvalte med så mange "kokker". Samtidig er det viktig for forelesningenes kvalitet at det er engasjerte og kunnskapsrike forelesere som underviser i sine spesialtema. Forslag til forbedring:
1) Emneansvarlig/hovedforeleser deltar i undervisningen med jevne mellomrom med det formål å skape sammenheng.
2) Forelesere blir eksplisitt gjort oppmerksomme emnets målsettinger.
3) Emnets fokus på observasjoner blir bedre integrert i helheten.
4) Vurdere om IKT-temaet kan strykes/flyttes til andre emner i BA-programmet, dette vil skape mer luft og bedre helhet.