LAT104 - emnerapport 2005 høst

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Kurset la opp til en dobbelttime i uken i 14 uker. I tillegg var det satt opp en gjesteforelesning. Dette viste seg å bli lite. Foreleser ga derfor to ekstra dobbelttimer. Foreleser: Mathilde Skoie. 

Å kun ha muntlig som evalueringsform viste seg lite heldig. Noen studenter gikk det veldig galt for, bl.a. studenter som trolig ville greid seg bedre med en annen eksamensform. Seksjonen vurderer ny eksamensform evt. en kombinasjon av skriftlig og muntlig.

Strykprosent og frafall

Se FS-rapport

Karakterfordeling

Se FS-rapport

Studieinformasjon og dokumentasjon

Denne var grei. Forelesningsplan ble delt ut og Mi Side ble flittig brukt. 

Tilgang til relevant litteratur

Da studenttallet er relativt lite, studentene leser utdrag fra flere forfattere, de fleste utgavene ikke finnes i handelen og foreleser var sent ute – laget foreleser et eget hefte med tekster og kommentarer som ble internt kopiert. Et kompendium vil bli vurdert neste gang, men da må Studia bedre seg (våren 2006 har de vist seg ytterst ineffektive). 

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Det fungerer utmerket å ha undervisning i nærhet av instituttets håndbibliotek og forelesers kontor. Da har man anledning til aktivt bruke disse ressursene. 

Andre forhold

Det er helt klart for få timer på dette kurset både i forhold til pensum og i forhold til å signalisere overfor studentene at dette er et halvt semesters arbeid. Skjemaene røper dessverre at studentene har en meget lav egeninnsats.

Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentene fikk utlevert spørreskjema på siste forelesning.

Oppsummering av innspill

Samtlige skrek om flere forelesninger. Ellers var de fornøyde med pensum, opplegg og lærers innsats. Noen kommenterte at muntlig var en stressende eksamensform (evalueringsskjemaene ble fylt ut før eksamen). Dessverre viste skjemaene at studentene brukte veldig lite tid på forberedelser – helt ned i en time per uke!

Ev. underveistiltak



Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak