MED1BIOMED - emnerapport 2009 vår

Faglærers vurdering av gjennomføring

Praktisk gjennomføring

Dette er et helt nytt emne ved fakultetet og gjennomføringen var i noen grad preget av dette var en ny opplevelse for både undervisere og studenter. Mange studenter viste stor entusiasme og kom med nyttige forslag til forbedringer. 

Strykprosent og frafall

Av totalt 163 innleverte eksamensbesvarelser ble bare en vurdert som ikke bestått. Etter ny innlevering høsten 2009 bestod også den kandidaten. De fleste besvarelsene var av høy kvalitet og det var tydelig at mange hadde lagt mye arbeid ned i disse essay-oppgavene.

Karakterfordeling

Se over.

Studieinformasjon og dokumentasjon



Tilgang til relevant litteratur

Studentene fikk utlevert ferdig opptrykte artikler som ble gjennomgått individulet, i grupper og i plenum. Det var helt nødvendig å trykke opp disse artiklene. I tillegg benyttet studentene i stor grad lærebok-kilder og internett.

Faglærers vurdering av rammevilkårene

Lokaler og undervisningsutstyr

Ettersom emnet i hovedsak skulle basere seg på gruppearbeid, var det negativt at instituttet ikke disponerer et tilstrekkelig antall velegnede grupperom. Auditoriet fungerte godt, men var lite egnet til gjennomgang av oppgaver.

Andre forhold



Faglærers kommentar til student-evalueringen(e)

Metode - gjennomføring

Studentene evaluerte emnet både i form av karaktersetting og fritekst. Mange studenter kom med nyttige innspill.

Oppsummering av innspill

Det kom inn mange gode konstruktive innspill. Hovedinntrykket var at studentene opplevde emnet som nyttig, spennende og annerledes enn tidligere emner som var undervist. Mange syntes at artiklene var for tunge og noen mente at artiklene var for lite kliniske og at arbeidsformen med gruppearbeid/plenumsgjennomgang ikke var ideell. Mange etterlyste bedre tilbakemelding på de innleverte oppgavene. Noen mente at opplegget var for løst. Mange strevde med formatering av innleveringsoppgavene.

Ev. underveistiltak

Tilbakemeldingene var nyttige og det ble gjennomomført flere endringer av opplegget underveis på bakgrunn av disse.

Faglærers samlede vurdering,
inkl. forslag til forbedringstiltak

Faglærer undervurderte arbeidsmengden som gikk med til å kritisk evaluere og gi tilbakemelding på flere hundre essayoppgaver. Dette må forbedres ved å tilføre større undervisningsressurser og å la studentene i noen grad vurdere besvarelsene fra studentkolleger. Noen av artiklene var av så stor vanskelighetsgrad at noen studenter ga opp å forstå dem. Dette kan også forbedres. Gjennomgang av artikler i plenum fungerte bare delvis. En vil vurdere gjennomgang i mindre grupper. Gruppestørrelsen vil bli vurdert.